TY - JOUR ID - TI - ( Wijudiya) A poem by Nizar Qabbni A stylistic study قصيدة (وُجُوديَّة ) للشّاعر نِزار قَبّاني ( دراسة أسلوبيّة ) AU - Rasim Ahmed Ubays Al-Jureyaw راسم أحمد عبيس الجرياوي AU - Mazin Dawood Salim Al-Rubei مازن داود سالم الربيعي PY - 2020 VL - 10 IS - 2 SP - 273 EP - 298 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - The study deals with a poem by Nizar Qabbani entitled (Wijudiya) Which highly attracted both literary writers and critics for its controversial viewpoints that it arouses as well as its historical importance as it goes beyond the norm and the traditional .It is open to modernity and refrained from the past bounds . For its form ,it goes beyond the traditional rhyming .The study relied on the stylistic viewpoint which reflects its own time features and represents the modern spirit and its new identity. All these features are subject of the study which is stylistically oriented to describe the poem. The study has three levels :Phonetic, Structural and Semantic .The most important results of the study is that it is concluded that the poem shaped an intended relation with his personal feelings and the musical tone of the poem . In addition, ( Janeen ), the name of the woman in the poem, with her Parisian life represented the stylistic view with its sematic implications . All in all, the poem is an attempt which represents a new cultural project which goes beyond circumstances , place and time.

يتناول هذا البحث قصيدة عنوانها (وُجُوديَّة) للشّاعر نزار قباني , تلك القصيدة التي أثارت حفيظة الأوساط النقديّة والثّقافية العربيّة في حينها , بما أحدثته من جدل واسع , لما تتمتع به من أهميّة تاريخيّة خاصة , في تسجيل تجاوز المألوف والتقليدي , والانفتاح على روح العصر والتحرّر من قيود الماضي , على مستوى نظام الشّطرين ونظام الوزن والقافيّة , فضلا عن الصّياغة الشّعرية غير التقليديّة . وقد قاربنا هذا النّص الشّعري على وفق المنهج الأسلوبي , لأنّه من النّصوص التي تمثّل سمات عصرها , والاحتفاء بروحه المعاصرة وهويّته الجديدة , وهذه المُثيرات النّصية وغيرها , يمكن أنْ تمثّل مادة الدّرس الأسلوبي في دراسة النّص وتوصيفه , وتبنّي مُتطلبات تجربته الٳبداعيّة الجديدة . وقد قامت الدّراسة الأسلوبيّة على ثلاثة مستويات , وهي : المستوى الصّوتي , والمستوى التّركيبي , والمستوى الدّلالي . ولعل من أبرز نتائج البحث , أنْ خلقت تجربة الشّاعر الجديدة علاقة قصديّة بين وجدانه الذي ساد القصيدة وبين النّظام الموسيقي الجديد الذي سار عليه ,و شكّلت المرأة (جانين) وطبيعة الحياة الباريسيّة الجديدة ملمحًا أسلوبيًا أصيلًا , تأسّس عبر وحدات دلاليّة مُهيمنة , مارست دورها بقصديّة في تبلور الحدث الأبرز في القصيدة , من أجل النهوض بأعباء مشروع ثقافي جديد , يُراد له أن يتجاوز البيئة والزّمان والمكان . ER -