TY - JOUR ID - TI - Moral repetition in the story of our master Moses (peace be upon him) in the light of linguistic and literary studies التّكرار المعنوي في قصة سيدنا موسي () في ضوء الدّراسات اللغوية والأدبية AU - Malik Abdul Rasoul مالك عبدالرسول PY - 2020 VL - 1 IS - 43 SP - 337 EP - 366 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - Moses (pbuh) has many stories related to his life, intertwined in the meaning of what is meant in many Quranic Surahs, in which he mentioned the life of this Prophet from birth to the end and most of these stories we see have been repeated in several places of the Holy Qur'an on several occasions. These include throwing him in Yam inspired by God to the mother of Moses (pbuh) and growing up in Egypt and his direction towards a city and a tariff on the family of the people of the prophecy and his exit from the city and receive the message and tree preaches to him and change the stick and invite Pharaoh and prevail over the magicians The breakdown of the sea, its survival and its people from drowning, we mentioned side events that were repeated in the meaning and content, which is the story of Moses (pbuh) and the world at sea, as well as the story of a cow of Israel and at the end the narrations associated with the death of Moses (pbuh) and his brother Aaron. Through the research we found that the moral repetition in the story of Moses (pbuh) educational goals and education. In all these stages, we find the repetition of the story in its verbal and moral parts, which is prompted by the narrative of the story and its elements, and that the Holy Qur'an used the narrative in this story through the regularity of the text with a specific structure. The text, often a nodding position to the previous and subsequent events, is followed by detailed images by explanation after the thumb and then the movement begins to escalate by forming a series of drawing the event. As stated in the statement of throwing Musa in the sea and search for fire and throw the stick where they change alive and snake

لموسي () قصص كثيرة مرتبطة بحياته، متاشبكة في المعني والمراد في العديد من السّور القرآنية، حيث ذكرت فيها حياة هذا النّبي من الولادة حتي النّهاية و أغلب هذه القصص نراها قد تكررت في أماكن عدة من القرآن الكريم في مناسبات عديدة و لغايات هادفة. منها إلقاءه في اليم بوحي من الله إلي أمّ موسي () و نشأته في مصر و إتجاءه نحو مدين و تعرفة علي أسرة شعيب النّبئ و خروجه من مدين و تلقي الرّسالة و خطالب الشّجرة إياه و تبديل العصا و دعوة فرعون و الغلبة علي كيد السّحرة و انفلاق البحر و نجاته و قومه من الغرق و ذكرنا حوادث جانبية قد تكررت في المعني و المضمون و هي قصة موسي () و العالم في البحر و كذلك قصة بقرة بني إسرائيل و في النّهاية الرّوايات المرتبطة بوفاة موسي () و أخيه هارون. و من خلال البحث وجدنا أن للتكرار المعنوي في قصة موسي () غايات تربوية و تعليمة. وفي جميع هذه المراحل نجد طابع التّكرار للقصة في شطريه اللفظي و المعنوي يحدو بسرد القصة و عناصرها و حبكتها، وأن القرآن الكريم كان يستخدم السّرد القصصي في هذه القصة من خلال انتظام النّص ببنية مخصوصة، إذ يبدأ بتحديد دقيق للموقف بلغة تقريرية ثم يبدأ بتعميق تنامي محور النّص، في الأغلب موقف يومئ إلي الأحداث السّابقة و التّالية ، وتتوالي فيه الصّور التّفصيلية وذلك عن طريق الشّرح بعد الإبهام ثم تبدأ الحركة بالتّصاعد من خلال تشكيل سلسلة من رسم الحدث. كما جاء ذلك في بيان القاء موسي في ER -