TY - JOUR ID - TI - The reality of plastic art in Diyala Governorate (a critical survey study) واقــــــــــــــع الفــــــــــــــــن التشكيلـــــــــــــي في محافظة ديـــــــــــــــــــــــــالى ( دراسة مسحية نقدية ) AU - Najim Abdullah Askar . نجم عبدالله عسكر البياتي AU - Mueyad Abbas Kareem مؤيد عباس كريم PY - 2019 VL - IS - 23 SP - 284 EP - 307 JO - Nasaq نسق SN - 23120150 AB - The necessity of writing the current research is based on a list of problematic reasons which are the lack of documentary sources of university on the one hand, and the lack of paying attention and interest of studies and researches toward the subject of the plastic movement reality in Diyala Governorate for the survey , analysis and methodical criticism which are established technical and cultural references. Reservation of art history in Diyala which can define the Iraqis, Arabs and the world with the capabilities, energies and presence in keeping with the developments in the world of art, if we know that the history of plastic movement in Diyala is a part of the history of Iraq, which has undergone transformations in all levels of life. Nowadays in the Diyala Governorate ,there are several art institutes as well as the college of Fine Arts, in addition to that, there are quite a few graduates with higher degrees in the field of art and art education. But it is remarkable that all the studies and researches that the researchers worked on and which could be accessed are not subjected to the examination of the reality of the plastic movement in Diyala and the level that establishes a database and information that preserve the memory of the visual and aesthetic awareness of the artists of Diyala. In addition to providing cultural references for future generations for local and global levels. All the above have provided the basis for the researchers to target the field survey for the number of artists where possible through working to know the most important work and activities in terms of collective and personal exhibitions and then stop on the most important artistic characteristics that characterized them. By subjecting them to analysis and criticism . According to Diyala Drawing Works, the written sources and all the information are erased from their original personal sources and by the tools of the interview with a group of early painters from different generations. The results of the research are summarized to a number of results and the most important ones are the artists of Diyala and accompanied the beginnings of the plastic movement in Iraq as well as there are quite a few of the early outputs of the Institute and College of Fine Arts in Baghdad, they have distinct activities in terms of personal and collective exhibitions and even the formation of technica groups. The methods and technical techniques in their work are a degree of artistic and technical maturity. These results led to a number of conclusions, the most important of which are Diyala's drawings are more related to the geographical effects of Diyala in terms of realistic colours and their visual relations in showing the aesthetics of the place despite attempts to keep up with the modern ideas in the work of many of them in terms of coding , abstraction and dotting are shown in its aesthetic quality.

جاء البحث الحالي لضرورة وحاجة قائمة مبعثا مشكلة عدم وجود مصادر توثيقية جامعة من جهة, وعدم ايلاء الدراسات والبحوث الاهتمام في اخضاع واقع الحركة التشكيلية في محافظة ديالى للمسح والتحليل والنقد المنهجي وبما يؤسس لمرجعيات فنية وثقافية، تحفظ تاريخ الفن في ديالى. والذي يمكن من خلاله تعريف العراقيين والعرب والعالم بما هو عليه من قدرات وطاقات وحضور في مواكبة التطورات الحاصلة في عالم الفن, اذا ما علمنا ان تاريخ الحركة التشكيلية في ديالى جزء من تاريخ العراق الذي شهد تحولات في كل مستويات الحياة ومنها تحولات التعليم الفني على وجه التحديد حيث بات اليوم في محافظة معاهد فنون عدة وكلية فنون جميلة وهناك اعداد غير قليلة من الحاصلين على شهادات عليا في مجال الفن والتربية الفنية. ولكن الملفت للنظر ان كل الدراسات والبحوث التي اشتغل عليها الباحثون والتي امكن الاطلاع عليها لم تتعرض الى فحص واقع الحركة التشكيلية في ديالى وبالمستوى الذي يؤسس لإيجاد قاعدة بيانات ومعلومات تحفظ ذاكرة الوعي البصري والجمالي لفناني ديالى وعلاوة على توفير مرجعيات ثقافية للأجيال القادمة والتي قد تتيح فرص المقاربات للمستويات المحلية والعالمية. إن كل ما تقدم اسس للباحثين استهداف المسح الميداني لأعداد الفنانين حيث امكن مع العمل على تعرف اهم اعمالهم ونشاطاتهم من حيث المعارض الجماعية والشخصية ومن ثم الوقف على اهم الخصائص الفنية التي اتسمت فيها. من جراء اخضاعها للتحليل والنقد، اعمال رسامو ديالى تم مسح المصادر المكتوبة وجميع المعلومات من مصادرها الاصيلة المباشرة الشخصية وباعتماد أدوات المقابلة مع جملة من الرسامين الاوائل من اجيال مختلفة . حيث خلص البحث الى جملة من النتائج ومن اهمها .ان فنانوا ديالى واكبوا بدايات الحركة التشكيلية في العراق وكان هناك اعداد غير قليلة من اوائل مخرجات معهد وكلية الفنون في بغداد وكانت لهم نشاطات متميزة من حيث المعارض الشخصية والجماعية لا وبل حتى تكوين الجماعات الفنية. وان الاساليب والتقنيات الفنية في اعمالهم كانت على درجة من النضج الفني والتقني. وان تلك النتائج قادت الى جملة من الاستنتاجات اهمها ان رسامو ديالى كانوا اكثر ارتباطا بمؤثرات جغرافية ديالى من حيث واقعية الالوان وعلاقاتها البصرية في اظهار جماليات المكان رغم محاولات مواكبة الطروحات الحديثة في اعمال الكثيرين منهم من حيث الترميز والتجريد والتنقيط ,ولكن رغم ذلك كانت روح الواقعية البصرية ظاهرة في حيثيتها الجمالية . ER -