TY - JOUR ID - TI - ''Inqilab Al-Nisba'' (Inversion of Ascription) Theory between Al-Muhaqiq Al-Naraqi and Al-Sheikh Al-Ansari نظرية انقلاب النسبة بين المحقق النراقي والشيخ الأنصاري AU - PY - 2020 VL - 7 IS - 1،2 SP - 155 EP - 194 JO - KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء SN - 23125489 24103292 AB - It is quite known that holy cities and their Islamic schools have an important role in Islamic sciences and knowledge for students and researches. From time to another, some schools are highly distinctive than others, such as those of Makkah, Madinah, Tus, Qum, Hilla, Karbala, Najaf, Baghdad, etc. Karbala school has attracted many researchers, scholars, and investigators including: Al-Muhaqaq Al-Naraqi, the author of ''Mustanad Al-Shi'a'' and ''Awa'id Al-Aiyyam''. This scholar is remarkably skilled and proficient at jurisprudence and Usul, with some theories of his own. Specifically, with regard to ''Evidence Incongruity'', he investigated this issue due to ''Inversion of Ascription Theory'' and collected all indices semantically and conventionally. He is considered the first one who spotlighted this theory, which is followed and adopted by all scholars coming after him, from the time of Al-Sheikh Al-Ansari till now. That is, any Usul investigator who negatively or positively attempts to speak in or write in or about this theory must necessarily come across the role of Al-Muhaqaq Al-Naraqi in its editing, application in jurisprudence deduction and reasoning, and in dealing with different stocks of evidence. The present research focuses on this theory as transferred by Al-Sheikh Murtadha Al-Ansari on behalf of Al-Muhaqiq Al-Naraqi, exploiting the latter's views in ''Awa'id Al-Aiyyam'', the benefits from the theory, and application in jurisprudence in more than thirty situations detailed in the book entitled ''Inqilab Al-Nisba'' (Inversion of Ascription) Theory, published by Dar Al-Furat, Hilla.

لا ينكر دور المدن المقدّسة والمدارس التي فيها في نشر العلم والفضيلة، وبين الحين والآخر تبرز مدرسة، فتكون محطّة أنظار طلّاب العلم، فبرزت مدرسة مكّة والمدينة وطوس وقم والحلّة وكربلاء والنجف وبغداد، فضلاً عن مدارس العلم الاُخرى. ومن أهمّ محطّات الدراسة العلميّة في العلوم الدينية مدرسة كربلاء المقدّسة، فقد بزغت شمس مدرستها، وقد رحل إليها طلاب العلم والفضيلة ، وبرز منها جيل من العلماء والمحققين، ومن جملتهم المحقق الفاضل النراقي صاحب مستند الشيعة وعوائد الأيّام، وقد كان بارعاً في علمي الأصول والفقه، وكانت له نظريات فيهما، ففي مبحث تعارض دلالة أكثر من دليلين- بعد تسليم صحة أسنادها- حرّر القول بنظريّة انقلاب النسبة، وجمع بين الأدلّة جمعاً دلالياً عرفياً بنظره، فهو حسب ما نعلم أوّل من سلّط الضوء على هذه النظرية، وكلّ من جاء بعده من زمان الشيخ الأنصاري إلى عصرنا الحالي عيال عليه، فلا يمكن لاُصولي أن يتكلّم في هذه النظرية نفياً أو إثباتاً إلّا ويذكر الدور الذي لعبه هذا العالم الفقيه في تنقيحها وتطبيقها في الاستنباط الفقهي، والسابر غور كتب الفقه وأصوله يرى الدور الواسع الذي لعبته هذه النظريّة في علاج الأدلّة المختلفة مضموناً.والبحث الماثل بين يدي القارئ الكريم يبين هذه النظرية الاُصولية كما نقلها الشيخ مرتضى الأنصاري عن الفاضل النراقي، وقد تابعه على ذلك كلّ من جاء بعده إلى عصرنا هذا في شرحها ونقدها، كذلك قد نقلنا فيه عباراته في عوائد الأيام، وبيّنا ما يمكن أن يستفاد من ذلك، وأمّا موارد تطبيق النظرية في الفقه الشريف فقد ذكرنا أكثر من ثلاثين مورداً في كتاب نظرية انقلاب النسبة وموارد تطبيقها الذي قد نشرته دار الفرات في الحلّة. ER -