@Article{, title={Inner Rhythm in Haj Jawad Badqat's Poetry: His Ra'iyya Rhyming-Poem in Elegizing Imam Al-Hussein as a Case الإيقاع الداخلي في شعر الحاج جواد بدقت: رائيته في رثاء الإمام الحسين (عليه السلام) أُنموذجاً}, author={Lect. Mohammad Ali Al-Amiri م. محمد علي العامري and Asst. Prof. Dr. Shakir Ahmed Tu'ma Al-Amiri أ.م.د. شاكر أحمد طعمة العامري}, journal={KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء}, volume={7}, number={1،2}, pages={473-504}, year={2020}, abstract={Music discriminates between prose and poetry in symmetrical frames that suite the general atmosphere of the poem and the poet's aims dressed in words and colored with his emotions and his (un)consciousness. This research handles the inner music of a well-known poem that elegizes Imam Al-Hussein. Lexical and sound repetitions are both studied in this research. To the best knowledge of researchers, no one has studied this poem before. The prosodic meter of this poem is 'Al-Tawil', i.e. 'Dactyl' in Greek terms of poetry as in (Faʿūlun Mafāʿīlun Faʿūlun Mafāʿilun (فَعُولُنْ مَفَاعِيلُنْ فَعُولُنْ مَفَاعِلُنْ)| u – x | u – x – | u – x | u – u – |). This meter is highly suitable for gloominess, grief, and pain, seen in elegy. The poet stars his poem remembering ancient ruins and communicating the sense of flirtation. The whole poem is full with figures of speech, such as: antithesis and epanalepsis, with rare use of paronomasia. The study has concluded that such repetition of sounds has achieved the purpose of the poet and the general atmosphere of the poem

إنّ الذي يفرّق بين الشعر والنثر هو الموسيقى التي تأتي في أطر متناسقة مع جوّ القصيدة وأهداف الشاعر التي أخرجها لنا على شكل كلمات ممزوجة بمشاعره وذلك بواسطة انفعالاته الشعورية واللاشعورية.تناول هذا البحث الموسيقى الداخلية لإحدى القصائد المعروفة للشاعر الحاج جواد بدقت التي رثى بها الإمام الحسين عليه السلام؛ فدرسنا التكرار في القصيدة بشقيه؛ تكرار الحروف وتكرار الألفاظ. وحسب علمنا، لم يقم أحد قبلنا بدراسة القصيدة التي درسناها، وهذه مزية البحث على غيره.البحر العروضي الذي تقوم عليه القصيدة هو البحر الطويل المقبوض العروض والضرب والمكوّن من تفعيلتي فعولن ومفاعيلن، تتكرر كلّ منهما أربع مرات في كلّ بيت. والقبض أو الانقباض في طرفي البيت، أعني العروض والضرب، هو أنسب لحالة العُبوس الذي يرافق الحزن والألم والذي يناسب الرثاء. يبدأ الشاعر قصيدته بالوقوف على الأطلال والغزل. وقلما يخلو بيت من صنعة بديعية؛ فقد أكثر الشاعر من الطباق وردّ العجز على الصدر وندر الجناس لديه. وقد بيّنت الدراسة الصوتية للقصيدة أنّ تكرار بعض الحروف (الأصوات مع ميزاتها) كان في خدمة أهداف الشاعر والجو الشعوري للقصيدة. الكلمات المفتاحية: رثاء الحسين ، الموسيقى الداخلية، الإيقاع الداخلي، جواد بدقت.} }