@Article{, title={The Stylistic Poetics of Karbala'i Poets: The Case of Husseini Poetry أسلوبية التشكيل الشعري عند شعراء كربلاء (القصيدة الحسينية اختيارا)}, author={}, journal={KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء}, volume={7}, number={1،2}, pages={505-538}, year={2020}, abstract={Husseini poetry has taken a distinctive position within the realm of Arabic and Iraqi poetry for the attentive focus of its poets towards Ahlul-Bait (The Prophet's Pure Family). This poetry shows a highly noticeable mark, exceeding the spatio-temporal setting through poets' imagination, that acts as a source of inspiration and emotional and mental revelation. This is reflected in audiences' stimulation, reception, and interaction with the universal case of Imam Al-Hussein by the efforts of Karbala'i poets and their poetic creativity. This research studies the stylistic poetics of Husseini poetry seen in particular committed Karbala'i poetry productions that are marked with loyalty, creative and aesthetic values, and prominent identity. The study focuses on those poets who pictured the political, religious, and moral aspects of the revolution of Imam Al-Hussein case; Senior Muhsin Abu Al-Hab, Junior Muhsin Abu Al-Hab, and Jawad Bidqat). The research is divided into an introduction and four sections. The introduction presents the poets under study. The first section studies the phonological patterning, under "Rhythmical Poetics'', via: music-rhythm alternation and rhyme-phonological focus phenomena. The second section handles poetic image foregrounding through: substitution and resemblance structuring, aesthetics of foregrounded structuring, and aesthetics of verbs assembling. The third section is limited to the poetics of iron and paradox. The fourth section is devoted to the poetics of repetition. The study has reached into some conclusions in this regard.
حققت القصيدة الحسينية مكانة مائزةفي المشهد الشعري العربي والعراقي لما حظيت به من اهتمام كبير من لدن الشعراء الموالين لأهل البيت (عليهم السلام)، إذ سجلت علامة شعرية مائزة تجاوزت الزمكانية عبر خيال الشعراء الذين أصبحت لهم مصدر الإلهام الشعري والبوح الفكري والعاطفي ،والتي كان لها الدور البالغ في تحفيز المتلقي وإضفاء روح التفاعل مع القضية الحسينية العالمية ،فكان لشعراء كربلاء حضور فاعل وسط الساحة الشعرية الابداعية.ومن هنا ارتأى البحث دراسة اسلوبية التشكيل الشعري الحسيني في الشعر الكربلائي وما صدحت به قصائدهم الولائية من أساليب شعرية لإنتاج قيم جمالية وإبداعية لها هويتها الولائية المائزة، فوقع الاختيار على مجموعة من الشعراء الكربلائيين الذين مثلوا القضية الحسينية بكل أبعادها السياسية والدينية والاخلاقية فكان من هؤلاء الشعراء الذين وقع الاختيار عليهم (الشاعر محسن أبو الحب الكبير والشاعر جواد بدقت والشاعر محسن أبو الحب الصغير ) ،وقد أفاد البحث من معطيات الدرس الأسلوبي في تفاصيل الدراسة، وانقسم البحث على مدخل تعريفي بالشعراء الذين مثلوا محور الدراسة ،وأما المبحث الاول فتضمن دراسة ظاهرة التشكيل الصوتي التي عُنونت ب(شعرية الإيقاع) والتي تمثلت بجانبين , الاول اهتم بدراسة (ظاهرة التناوب الصوتي _ الايقاعي ) وأمّا الثاني فدرس (التبئير الصوتي –التقفوي ) أمّا المبحث الثاني تكفل بدراسة انزياحية الصورة الشعرية بوصفها واقعة أسلوبية في شعرهم ،فكان على ثلاثة أقسام درست في القسم الاول (نسق التشابه والاستبدال ) واما المبحث الثاني فكان لدراسة (جمالية التركيب الانزياحي ) واما الثالث فكان مهتما بدراسة (جمالية تراكمية الافعال ) ، أمّا المبحث الثالث فتمثل بدراسة شعرية المفارقة وفي المبحث الرابع درست شعرية التكرار ثم ختم البحث بأهم النتائج التي توصل إليها البحث} }