@Article{, title={The nature in Andalusian poetry between subjectivity and objectivity الطبيعة في الشعر الأندلسي بين النزعة الذاتيّة والموضوعيّة}, author={Abdul Hamid عبد الحمید أحمدي and Fuad Abdullah Zadeh فؤاد عبدالله زاده}, journal={Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها}, volume={1}, number={31}, pages={219-238}, year={2020}, abstract={Nature is one of the main contents of most literary productions, which has formed the general construction of human literature since ancient times. It is an important engine for the imagination of the writer to be inspired by the revelation of his pen. The one who contemplates the Andalusian literary finds that their poets have turned towards nature and its manifestations; they described it accurately, and enriched the beauty and corners of its good. This study seeks, based on the analytical descriptive approach, to review the Andalusian creations in the poetry of nature, and its special characteristics are distinguished from the Oriental literary works. The feeling of nature among Andalusians ranges from subjective to objectivity; They sometimes describe nature as a photographer who takes pictures from a distance, without entering into its stature and looking at us through their spirit and emotions, And sometimes unleash their emotions and imagination and blend between their feelings and the manifestations of nature around them, and bring life to idols and interact with it

الطبيعة من المضامين الرئيسة التي تجلّت بكلّ وضوح في معظم النتاجات الأدبية، وشكّلت البناء العام للأدب الإنساني من العصور القديمة إلى يومنا هذا؛ فهي محرّك مهمّ لخيال الأديب كي يستلهم منها وحي قلمه. والمتدبّر في الآثار الأدبية التي وصلتنا من الأندلس يجد أنّ شعراءها قد اتجهوا نحو الطبيعة ومظاهرها؛ فوصفوها وصفا دقيقا، وتغنّوا بجمالها وزوايا حسنها. فهذه الدراسة تسعى و بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي أن تستعرض إبداعات الأندلسيين في شعر الطبيعة، وما فيها من سمات خاصة ميّزتها عن نتاجات الشرقيين الأدبية. فشعرُ الطبيعةِ عند الأندلسيين يتراوح بين الموضوعيةِ والذاتية؛ فهم يقفون أحيانا من الطبيعة موقف المصوِّر الذي التقط صوراً من بُعدٍ، دون أن يدخلوا في صميمها ويطِلَّوا علينا مِن خلالها بروحهم وعواطفهم، وأحيانا يطلقون العنان لعواطفهم وخيالهم ويمزجون بين أحاسيسهم ومظاهر الطبيعة من حولهم، فيبثّون الحياة في الجماد ويتفاعلون معه.} }