@Article{, title={Two Poems Concerning the Reasons Behind the Non-definite Clause By Faleh Al Dhahiri (1842-1910) Abi Saif Al Barasi (1840-1896) نظمان في مسوِّغات الابتداء بالنكرة أحدهما: لأبي سيف البرعصيِّ 1840 - 1896 م( والآخر: لفالح الظاهريِّ ) 1842 - 1910 م( «تحقيق ودراسة »}, author={Ahmad Muhammad Jadallah أحمد محمَّد جاد الله}, journal={Journal of Education and Scientific Studies مجلة الدراسات التربوية والعلمية}, volume={3}, number={16}, pages={225-240}, year={2020}, abstract={The subject originally starts with a noun or a pronoun that is definable, but thereare examples where the beginning is undefinable. The early scholars considered itas a matter of meaning fulfillment in one way or another; while late scholars areresearching the reasons behind it.Some of the late scholars have devoted this issue to authorship, prose and systems,and among them were Abu Seif Al-Barasi and Faleh Al-Dhaheri, who are considereda model for a number of scholars who gave birth to the Senussi movementin the nineteenth century. Given that the Senussi movement was not given enoughcare in that period, it is important to carefully study its history. Therefore, the researchermoved to conduct their study, where the nature of the research is dividedinto three parts: introduction, three research questions, and a conclusion. The firstpart talks about the rationale, and the trend of the grammarians; the second includesthe definition of the establishers and their justifications; and the third partis concerned with the definition of the method used in the investigation, describingthe manuscript, then the achieved text. The conclusion introduced the results of theresearch and its recommendations.

الأصل في المبتدأ أن يكون معرفة، ولكن وُجدت في اللغة أمثلة ابتدئ فيها بالنكرة، ولم يعوِّلالمتقدِّمون في ضابط ذلك إلَّ عى حصول الفائدة، بينا رأى المتأخِّرون أنَّه ليس كلُّ أحد يهتدي إلىمواطن الفائدة، فتتبَّعوها.وقد خصَّ بعض المتأخِّرين هذه المسألة بالتأليف، نثرًا ونظاً، وكان من بينهم أبو سيف البرعصيُّ،وفالح الظاهريُّ، اللذان يُعدَّان أنموذجًا لعدد من العلاء الذين أنجبتهم الدعوة السنوسيَّة في القرنالتاسع عر. ونظرًا إلى أنَّ الحركة العلميَّة في تلك الحقبة نالت حظَّها من الإهمال، فإنَّ العناية بكلِّما يقع تحت أيدي الباحثن من موروثها العلميِّ، لهو أمر في غاية الأهمِّيَّة؛ ولذلك اتَّه الباحث إلىتحقيق هذين النظمن ودراستهما، وقد اقتضت طبيعة البحث أن يُقسَّم عى مقدِّمة وثلاثة مطالبوخاتمة: خُصِّص المطلب الأوَّل للحديث عن المسوِّغات، واهتام النحاة بها. أمَّا المطلب الثانيفتضمَّن التعريف بالناظمن، والمسوِّغات عندهما. بينا خُصِّص المطلب الثالث للتعريف بالمنهجالمتَّبع في التحقيق، ووصف المخطوط، ثمَّ النصِّ المحقَّق. وتضمَّنت الخاتمة نتائج البحث وتوصياته} }