TY - JOUR ID - TI - The role of induction in proving the purposes of public law • دور الاستقراء في إثبات مقاصد الشريعة العامة AU - الدكتور أحمد محمود حسن البياتي PY - 2014 VL - IS - 22 SP - 119 EP - 171 JO - Islamic Sciences Journal مجلة العلوم الاسلامية SN - 20731159 26638800 AB - Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the envoy as a mercy to the worlds, our master and our beloved (Muhammad) and his family and good and pure companions.And after: When I was assigned last year at the College of Imam Al-Azam - Department of Nineveh - to study the subject (Islamic purposes) of Tahir Ibn Ashour, I said to myself: Is this science of jurisprudence? Or is it jurisprudential issues? What is the author's vision? What is its purpose and goal of this book? Students became confused as to why this science and why this book? But, thanks to God, after we went into this book and toured it round by round. We signed the sweetness of this knowledge and the glory of what is in it. We learned that Ibn Ashour became like a bee collecting nectar from the groves of Sharia and reciting it a grove orchard and making in his collection what he collected in order to present it to the nation in this beautiful and beautiful formulation. , And the first to raise the foundations of the Makassed House. After the foundation stone was placed in it by Imam (al-Juwayni), and his student (al-Ghazali) followed him, through Izz ibn Abd al-Salam, and ended with Imam al-Qarafi and Ibn Taymiyyah until it was completed by al-Shatby and developed and matured in Tunisia by its giant Imam Muhammad al-Tahir bin Ashour, may God have mercy on them all

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على المبعوث رحمةً للعالمين ، سيدنا وحبيبنا (محمد) وعلى آله وصحابته الطيبين الطاهرين.وبعد: فلما كلفت السنة الماضية في كلية الإمام الأعظم – قسم نينوى – أن ادرس مادة (المقاصد الشرعية) للطاهر ابن عاشور قلت في نفسي: هل هذا علم أصول الفقه؟ أم هو مسائل فقهية ؟ وما هي رؤية المؤلف ؟ وما هو مقصده ومرماه من هذا الكتاب ؟ وأصبح الطلاب في حيرة لماذا هذا العلم ولماذا هذا الكتاب؟ ولكن بفضل الله بعد ان خضنا غمار هذا الكتاب وجلنا فيه الجولة تلو الجولة. ووقعنا على حلاوة هذا العلم وطلاوة ما فيه. وعلمنا أن ابن عاشور صار كالنحلة يجمع الرحيق من بساتين الشريعة يستقرأه بستاناً بستاناً فيجعل في جعبته ما جمع لكي يقدمه للأمة بهذه الصياغة البديعة الجملية، ولقد حذا حذو من سبقه وأكمل طريقاً بدأه قبله - مع البون الواسع في الزمان – الإمام الشاطبي الذي يعد المبتكر لعلم المقاصد، وأول رافع لأساس البيت المقاصدي. بعدما وضع حجر الأساس فيه الإمام (الجويني) وتبعه تلميذه (الغزالي) مروراً بالعز ابن عبد السلام ، وانتهاءً بالإمام القرافي وابن تيمية حتى اكتمل على يد الشاطبي وتطور ونضج في تونس على يد عملاقها الإمام محمد الطاهر بن عاشور رحمهم الله جميعاً. ER -