@Article{, title={Interpretation rules and their relationship In Hadith Sciences - Objective Study - قواعد التفسير وعلاقتها بعلوم الحديث – دراسة موضوعية –}, author={أديب محمد حسن and أديب محمد حسن}, journal={Islamic Sciences Journal مجلة العلوم الاسلامية}, volume={}, number={36}, pages={67-84}, year={2017}, abstract={Praise be to God who sent the two revelations, then prayers for the one who was sent by the two heavyweights, and after that the satisfaction with the family and companions in the two worlds.Whereas understanding the words of God - may God be glorified and exalted - is the duty of the ummah to fulfill its rulings, scholars have come forward to interpret it, whether by what was reported from the author of the noble hadith, our master Muhammad - may God bless him and grant him peace - or by what came on the authority of his companions - may God be pleased with them - or from what was reported on the authority of the followers and scholars The sighted nation - may God have mercy on them - and when it was known that the interpretation must be based on rules that the commentators follow, the scholars edited it under a title they called - the rules of interpretation - as well as what was reported on the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - and what was raised about the Companions and his followers The scholars used it to preserve everything that was reported on the Prophet - may God bless him and grant him peace - and what was influenced by others. We learned that there must be a relationship between the rules of interpretation and the sciences of hadith, especially when we will know that there are rules that would not have taken root without some terms of the sciences of hadith, and this is what we intend to prove in our simple research that we called"The rules of interpretation and its relationship to the sciences of hadith - an objective study -".

الحمد لله باعث الوحيين، ثم الصلاة على المبعوث للثقلين، وبعدها الرضا على الال والصحب في الدارين، وبعد: فهذا بسط كتابة اليدين:لمّا كان فهم كلام الله -عز وجل- واجب على الأمة للقيام بإحكامه، تصدر العلماء لتفسيره، سواء بما نقل عن صاحب الحديث الشريف سيدنا محمد –صلى الله عليه وسلم- أو بما جاء عن أصحابه –رضي الله عنهم- أو بما اثر عن التابعين وعلماء الأمة المتبصرين –رحمهم الله-، ولما عُلِمَ انه لابد للتفسير من قواعد يسير عليها المفسرون، حررها العلماء تحت عنوان أطلقوا عليه اسم - قواعد التفسير-، وكذلك ما نُقِلَ عن رسول الله –صلى الله عليه وسلم- وما أُثِرَ عن الصحابة والتابعين له أصول وضوابط اصطلحها العلماء، للحِفاظِ على كل ما نُقل عن النبي –صلى الله عليه وسلم- وما أُثر عن غيره، حرروها بعلوم أطلقوا عليها اسم -علوم الحديث-، ومن خلال العلاقة الوطيدة بين تفسير القران الكريم والمنقول عن النبي -صلى الله عليه وسلم- وإتباعه، علمنا انه لابد أن تكون هناك علاقة بين قواعد التفسير وعلوم الحديث، وبالأخص عندما سنعلم أن هناك قواعد ما كانت لتتأصل لولا بعض مصطلحات علوم الحديث، وهذا ما نروم إلى إثباته في بحثنا البسيط الذي أسميناه " قواعد التفسير وعلاقتها بعلوم الحديث – دراسة موضوعية –" .} }