TY - JOUR ID - TI - The expense of treating the wife Comparative juristic study نفقة علاج الزوجة دراسة فقهية مقارنة AU - إدريس عمر محمد PY - 2017 VL - IS - 36 SP - 85 EP - 146 JO - Islamic Sciences Journal مجلة العلوم الاسلامية SN - 20731159 26638800 AB - Praise be to God, Lord of the worlds, and pray and grant peace to our Prophet Muhammad, and all his family and companions.As for the dimension: What is known that Islam has legalized all the foundations and principles that would support the family and preserve it from loss and collapse, it has arranged on the two main pillars in it, which are the spouses, rights and duties imposed on them when they are properly taken into account and well done, is reassurance, and it has happened. Happiness and the condition of the family was correct, and her matter was rectified. Among these important rights required of the husband towards his wife is the right of spousal maintenance, but the contents of this alimony vary into several types, including what is agreed upon, such as food, clothing and housing. Because the texts are clear and clear, and the nation’s consensus has met on them. Including what is different about it among scholars: Because it is one of the issues of ijtihad, in which no definitive texts have been mentioned, the significance of which is decided, but rather the law is due to the customs of the people and their custom considered legally.

الحمد لله رب العالمين، واصلي وأسلم على نبينا محمد، وعلى آله وأصحابه أجمعين.أما بعد: فمما هو معلوم ان الاسلام قد شرع كل الاسس والمبادئ التي من شانها دعم الاسرة والحفاظ عليها من الضياع والانهيار فقد رتب على الركنين الاساسيين فيها، وهما الزوجان حقوقا وفرض عليهما واجبات متى ما روعييت من قبلهما بشكل صحيح وأحسنا القيام بها كانت الطمأنينة، وحصلت السعادة وصلح حال الاسرة، واستقام امرها. ومن بين هذه الحقوق المهمة والمطلوبة من الزوج تجاه زوجته حق النفقة الزوجية، الا ان مشمولات هذه النفقة تتنوع الى عدة انواع منها ماهو متفق عليه كالطعام والكسوة والسكن؛ لان النصوص صريحة وواضحة فيها، وقد انعقد اجماع الامة عليها. ومنها ماهو مختلف فيه بين اهل العلم؛ لأنها من مسائل الاجتهاد التي لم ترد فيها نصوص قطعية الدلالة تحسم مرها بل جعل الشرع مردها الى اعراف الناس وعادتهم المعتبرة شرعا، ومسالة علاج الزوجة هي واحدة من هذه المسائل المختلف فيها بين اهل العلم من القدامى والمعاصرين ER -