TY - JOUR ID - TI - The development of relations between Arabs and Persians by the light of the translation movement and tyrannical behavior of the Abbasid rulers against the scientists تطـور العلاقات بين الفـرس والعـرب في ضوء حركة الترجمة وتعامل الحكام العباسيين التعسفي تجاه الأدباء والعلماء AU - Mohammad Ali Salmani محمدعلی سلمانى AU - Ali Ali Mohammadi علی علی محمدی PY - 2020 VL - 1 IS - 44 SP - 363 EP - 388 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - links between the Persians and the Arabs in Bahrain,Oman and Yemen, and the Persians'ancestors were meaning to the Holy House and circling it. When Islam appeared and the Persians embraced the new religion, And The situation became critical after the autocrat of Umayyad rule and their inhuman The cultural ties between the Arabs and the Persians has expanded to new horizons in the time of Cyrus.In240AD,the Persians established the Emirate of Al-Hira on the Euphrates River.Many Arab cultural delegations came to the court of the Hira princes and learned about the Persian culture and took it to their country.There were also close treatment towards Muslims, the Persians reunited to opponents Umayyad rulers for grab avenged imam Huseyn And the rest killed dachas. These circumstances led to a great revolt against the Umayyad rule and overthrow it, And paved the way for a great scientific renaissance, The translation movement which was the resultant birthplace of the scientific movement of Sasanians became active, and the Persian culture and literature spread.The relations between the Persians and the Arabs reached their climax, and the Arab society benefited from the products of the Persians and their scientific and literary achievements. but Abbasids which ahead of revolution choose "Mohamad ben Abdulah" so of this which vary path revolution, Since they reach to the rule they choose a policy of bloody repression towards their opponents from the pioneers of science and literature, And blacked the face of history with their crimes and their immorality, Where they have became in every dimension of which allege they were exhorters of knowledge And politeness for clothe their terrible crimes. ,we will arrive at This article what shows us the lack of credibility of these perpetrators as supporters of the scientific renaissance and this according a methods of descriptive – analytical

إن الصلات الثقافية المتوغلة في القدم بين العرب والفرس، اتسعت إلي آفاق جديدة زمن كورش. وسنة 240م أسس الفرس إمارة الحيرة علي نهر الفرات، فجاء كثير من وفود العرب الثقافية إلي بلاط أمراء الحيرة واطلعوا علي الثقافة الفارسية ونقلوها إلي بلادهم.كما كانت هناك صلات وثيقة بين الفرس والعرب في البحرين وعمان واليمن، وكانت أسلاف الفرس تقصد البيت الحرام وتطوف به. وعندما ظهر الإسلام واعتنق الفرس الدين الجديد، وتفاقم الأمر إثر استبداد بني أمية بالحكم وتعاملهم اللاإنساني تجاه المسلمين، أخذ الفرس يضمون جهودهم إلي جهود الناقمين علي الحكم الأموي للأخذ بثأر اﻟﺤﺴﻴﻦ والمظلومين ﻣﻦ أﻫﻞ البيت(). فأدت هذه الظروف إلي ثورة عارمة ضد الحكم الأموي وبالتالي أطاحت به، ومهدت الأرضية لنهضة علمية عظيمة، فنشطت حركة الترجمة التي كانت وليدة حركة الساسانيين العلمية وانتشرت ثقافة الفرس وآدابهم وبلغت علاقات الفرس والعرب ذروتها، فأفادت العربية أيما إفادة من منتجات الفرس ومآثرهم العلمية والأدبية. أما بنو العباس الذين كانوا قد بايعوا "النفس الزكية" بضع ﻣﺮات قبل الثورة، فبعدما حرفوا الثورة عن مسارها المخطط، فما أن استقر بهم الأمر حتى اختاروا سياسة قمعية دموية تجاه معارضيهم من رواد العلم والأدب، وسودوا وجه التاريخ بجرائمهم ومنكراتهم اللاأخلاقية، حيث أصبحوا بعيدين كل البعد عما يثير البعض حولهم من أدوارهم الهامة والبنائة في تشجيع العلوم والآداب وما إلى ذلك من الأساطير المفتعلة لتغطية جرائمهم. فسنتوصل في هذا المقال إلي ما يبين لنا عدم مصداقية هؤلاء عن كونهم مشجعي النهضة العلمية وذلك وفق منهج وصفي- تحليلي ER -