@Article{, title={The narrators that Ishaq bin Rahwayh described as lying and the situation in the hadith is a comparative study الرواة الذين وصفهم إسحاق بن راهويه بالكذب والوضع في الحديث دراسة مقارنة}, author={Mohammad M. Hamdan محمد محيسن حمدان}, journal={Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية}, volume={11}, number={45}, pages={73-120}, year={2020}, abstract={The research aims to clarify the sayings of an imam from the imams of the hadith in the science of wound and modification, which is the keeper Isaac bin Rahwah, the Imam of Khorasan and its world, who met him the hadith, jurisprudence, conservation, honesty, piety and asceticism, and distinguish the narrators who threw them with lies and the situation in the hadith, because his views and rulings on the narrators are of great status and impact For critics after him, he is the owner of the predicate and interpretation, and the companions of Imam Ahmad and Al-Shafi’i - may God Almighty have mercy on them - as he who adopts his saying in men, then highlighting his statements and comparing them with the statements of critics shows the extent of his knowledge of the conditions of the narrators and exploring their narratives, and the number of narrators who he described as liars was seven narrators, and who he described The situation was four, and most of its rulings were consistent with the sayings of modern critics, and otherwise, I compared it to the statements of other critics, trying to weigh and combine them.

يهدف البحث إلى بيان أقوال إمام من أئمة الحديث في علم الجرح والتعديل وهو الحافظ إسحاق بن راهويه إمام خراسان وعالمها, الذي اجتمع له الحديث والفقه والحفظ والصدق والورع والزهد, وتمييز الرواة الذين رماهم بالكذب والوضع في الحديث, لما لآرائه وأحكامه على الرواة من عظيم المنزلة والأثر للنقاد بعده, فهو صاحب المسند والتفسير, وقرين الإمام أحمد والشافعي- رحمهما الله تعالى-, كما أنه ممن يعتمد قوله في الرجال, فإبراز أقواله ومقارنتها بأقوال النقاد تظهر مدى معرفته لأحوال الرواة وسبر مروياتهم, وكان عدد الرواة الذين وصفهم بالكذب سبعة رواة, والذين وصفهم بالوضع أربعة, وكانت غالبية أحكامه موافقة لأقوال نقاد الحديث, وما خالفها قمت بمقارنته بأقوال النقاد الأخرين محاولا الترجيح والجمع بينها.} }