TY - JOUR ID - TI - The Differences Between Kharijites and Prostitutes - A Nodal Study الفروق بين الخوارج والبغاة - دراسة عقدية AU - Mohammed Bin Basis Al-Sufiani محمد بن بسيس السفياني PY - 2020 VL - 12 IS - 43-1 SP - 305 EP - 340 JO - Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي SN - 26638118 20749554 AB - There was a mistake among some of the scholars in the two concepts of Kharijites and aggressors، as they did not differentiate between the two categories. Some of them made everyone who came out to his governor from the outlaw Kharijites، and this appears in the books of articles. Shafi’i.So, this research came to confirm the approve the mistake and reveal its causes، then explain the differences and its proofs.The research also showed that differentiation is the correct position and its validity is based on the legal texts that dispraised the Kharijites and ordered to kill and fight them while ordering to reform among Muslims، besides that its indications are based on the understanding of the companions and their applying، particularly Ali Ibn Abi Talib and other prophet followers with him in his days. He was the first follower who Suffered by the two groups.The Hadith clerks found the difference، so they wrote chapters to fight the Kharijites، and they did not do the same to fight the aggressors، which is dictated by the texts and required by the prophet followers understanding.The research concluded that the Kharijites differ from. the Kharijites start from an ideological position that disbelieves the Muslims while the aggressors start from life interests. The Kharijites is an invalid interpretation. The aggressors either a justification or a guilt is just. It is permissible for the Kharijites to start fighting them but the Muslims seek to reclaim the aggressors and they only fight them after efforts for peace are impossible. There are law and religious differences the research does not discuss them because of the specialization.The research recommended the necessity of studying the differences by a historical، ideological and religious studies that gathers the whole sides of this topic and examines it critically. This research is limited in the ideological aspect because of Specialization.

وقع غلطٌ عند بعض أهل العلم في الخوارج والبغاة حيث لم يفرِّقوا بين الفئتين؛ فمنهم من جعل كلَّ من خرج على أميره من الخوارج المارقين وهذا يغلب في كتب المقالات، ومنهم من جعل الخَوارج المبتدِعين في الدِّين مجرَّد بغاة، وهذا يكثر في مختصرات الفقه، ومبدأه من الأحناف ثمَّ الشافعية.وجاء هذا البحث ليثبت وقوع الغلط، ويكشف أسبابه، ثمَّ يبين الفروق بأدلِّتها، وآثار ذلك.كما يبين البحث أنَّ التفريق هو الموقف الصحيح، وتستند صحَّته على النصوص الشرعية التي ذمَّت الخوارج وأمرت بقتلهم وقتالهم، بينما أمرت بالإصلاح بين المسلمين، إلى جانب أن دلالتها مبنية على فهوم الصَّحابة وتطبيقاتِهم، وبالذات: عليُّ بن أبي طالب رضي الله عنه، ومن شاركه من جمهور الصَّحابة في أيَّامه بسبب أنَّه أول من ابتلي بالطائفتين.وقد اهتدى أئمَّة الحديث للفَرْق، فبوَّبوا لقتال الخوارج ولم يبوِّبوا لقتال البغاة، وهو ما تمليه النُّصوص، ويقضي به فهم الصحابة. وخلُص البحث إلى أنَّ الخوارج يختلفون عن البغاة في جهات، أهمُّها: أنَّ الخوارج ينطلقون من موقفٍ عقدي يكفر المسلمين، بينما البغاة ينطلقون من مصالح دنيويَّة، كما أنَّ تأويل الخوارج تأويلٌ بدعيٌّ فاسد، وتأويل البغاة إما أن يكون سائغًا وإما أن يكون ذنبًا مجردًا، كما أنَّه يجوز ابتداء الخوارج بالقتال، وأمَّا البغاة فيسعى المسلمون في استصلاحهم ولا يُقاتَلون إلا بعد تعذُّر مساعي الصُّلح، وهناك فروقٌ فقهية أعرض عنها البحث لعدم التَّخصص. وأوصى البحث بضرورة دراسة الفروق دراسةً عقديَّة تاريخيَّة فقهيَّة تلمُّ أطراف الموضوع جمعًا، وتفحصه تحليلًا ونقدًا؛ بسبب أنَّ هذا البحث إنَّما اقتصر على الجانب العقدي بسبب التَّخصص. ER -