@Article{, title={Historical Figures in Amin Maalouf's Samarkand الشّخصيات التاريخية الفاعلة في رواية سمرقند "لأمين معلوف}, author={Dr. Ourida Abboud د. أوريدة عبود}, journal={Alustath Journal for Human and Social Sciences مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية}, volume={59}, number={3}, pages={171-192}, year={2020}, abstract={This study aims to highlight how the novel of Samarkand made use of history as being an aesthetic tool that provides knowledge burdened with a sense of wonder about the existence and the history of man, identity of the ego, its dialogue with the other, and the conflict of ideologies; particularly, this novel presents a historical textual interaction, presenting the vast facts through ancient times in the form of an imaginative reading and interpretation text component. Amin Maalouf, in this novel, travels from the present to the past in order to understand the present and to carry some of the issues of the day to comment on, and to answer what has remained vague for a period of time. The presence of history in the of the text, and considering it as an aesthetic reference, gives the creative texts a new structural construction, stemming from the appreciation of the historical material in its own right and the capacity to sense it. The evaluation of this sense is considered as a feature of humanity. The present research also aims to demonstrate how religious conflicts have emerged in Persia during the 11th century from various eminent personalities who played an important role in clarifying the religious field and the conditions that prevailed in this period

تروم هذه الدراسة إبراز كيفية استثمار رواية "سمرقند" للتاريخ بوصفه أداة جمالية تقدم معرفة مثقلة بروح التساؤل،عن وجود الإنسان وعن تاريخه،عن هوية الأنا وحوارها مع الآخر، وصراع الإيديولوجيات،خاصة أن هذه الرواية تحدث متفاعلات نصية تاريخية، تقدم الوقائع المترامية عبر الأزمنة القديمة في شكل مكون نصي تخييلي قابل للقراءة والتأويل ،حيث يسافر أمين معلوف من الحاضر إلى الماضي من أجل أن يفهم الحاضر وأن يحمل بعض قضايا العصر ليعلق عليها ويجيب عن ما بقي غامضا مدة من الزمن. ذلك أن حضــور التــاريخ فــي صــميم الــنص الروائــي، وعده مرجعيــة جماليــة تمــنح النصوص الإبداعية تسييرا بنيويا جديدا، ينبع من تقدير المادة التاريخيـة فـي حـد ذاتهـا والقـدرة علـى الإحسـاس بهـا، وتثمـين هـذا الإحسـاس الـذي يعـد مزيـة مـن المزايـا الإنسـانية.كما يروم بحثنا كذلك بيان كيف تمظهرت الصّراعات الدّينية في بلاد فارس خلال القرن الحادي عشرا انطلاقا من مختلف الشخصيات البارزة التي أدت دورًا أساسيًا ومهمًا في توضيح المجال الدّيني والأوضاع التي كانت سائدة في هذه الحقبة.} }