@Article{, title={Ali Shariati - his intellectual proposals on renewal and reform علي شريعتي - طروحاته الفكرية في التجديد والإصلاح}, author={M. Dr.. Haider Ali Khalaf Al-Okaili م. د. حيدر علي خلف العكيلي}, journal={LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية}, volume={4}, number={39}, pages={417-437}, year={2020}, abstract={Talking about the facts of contemporary Iranian history during the two decades preceding the revolution in 1979 cannot be codified in a familiar manner without stopping at the positions and ideas of Dr. Ali Shariati, as a prominent political and religious thinker and educator, and a revolutionary Islamic teacher, by looking at what he wrote in his books or what His students emptied him from the tapes of his lectures he gave at the university or in the Husseiniya of Guidance It seems that the man tried to present a new reading of Islam, based on his firm belief that his legal duty obliges him to explain the revolutionary authentic Islam to the new Iranian society, so we find it presents an ideology corresponding to Marxism and liberalism, which is The ideology of returning to the original Islamic self, after depriving Islam of backwardness and the myths stuck in it and converting it into a conscious and critical religion instead of the traditional religion based on submission and hesitation.For the novelty of the ideas advocated by my law, he was considered by some writers and thinkers to be among the most prominent theorists and ideologists of the Islamic revolution in Iran, as he was one of the most important influencers in reviving Islamic thought and popularizing Islam as a basis for an intellectual and cultural renaissance. Rather, he was credited with engaging Iranian intellectuals in The events of the Islamic Revolution in Iran.K

إِنَّ الحديث عن وقائع التاريخ الإيراني المعاصر خلال العقدين اللذين سبقا الثورة الإسلامية في إيران عام 1979 لا يمكن تدوينهما بالشكل المألوف دون التوقف عند مواقف وأفكار الدكتور علي شريعتي، بوصفه عالماً ومفكراً سياسياً ودينياً بارزاً، ومعلّم إسلامي ثائر، فمن خلال الاطلاع على ما كتبه في مؤلفاته أو مما أفرغه طلبته من أشرطة محاضراته التي ألقاها في الجامعة أو في حسينية الارشاد يبدو أنَّ الرجل حاول أن يقدم قراءة جديدة للإسلام، منطلقاً من اعتقاده الراسخ بأنَّ واجبه الشرعي يحتم عليه أن يشرح الإسلام الثوري الأصيل للمجتمع الإيراني الجديد، لذا نجده يطرح أيديولوجية مقابلة للماركسية والليبرالية، وهي أيديولوجية العودة إلى الذات الإسلامية الأصلية، بعد تجريد الإسلام من التخلف والخرافات العالقة فيه وتحويله إلى دين واعٍ نقدي بدلاً من الدين التقليدي القائم على الخضوع والتردد.ولجدة الأفكار التي دعا إليها شريعتي، عُدَّ من بعض الكُتّاب والمفكرين بأنه من أبرز منظري وأيديولوجيي الثورة الإسلامية في إيران، كما أنه كان أحد أهم المؤثرين في إحياء الفكر الإسلامي وتعميم الإسلام بوصفه أساساً لنهضة فكرية وثقافية، بل أُرجع إليه الفضل في إشراك الشباب الإيراني المثقف في أحداث الثورة الإسلامية في إيران. ا} }