@Article{, title={The Influence of Deviation Concept in the Structure of Architectural Form Applying Jean Cohen's Model of Deviation in Architecture أثر مفهوم الإنزياح في بنية الشكل المعماري تطبيق نموذَج خان كوهَن للإنزًياح في العمارة}, author={Dr. Abdullah Tayib د. عبدالله يوسف طيب and Nizar Najim Othman نزار نجم عثمان}, journal={Sulaimania Journal for Engineering Sciences مجلة السليمانية للعلوم الهندسية}, volume={2}, number={2}, pages={55-65}, year={2015}, abstract={The study traces the theory of Deviation (L'écart) by Jean Cohen, trying to apply it in architecture, highlighting its role in making changes in the form structure, to reach the nature of Deviations in Architecture. This study falls under the framework of shedding light on the nature of the Deviation Concept, its types and levels, and identifying its work mechanisms in language and its association with the concepts of poetics and stylistics and its manifestation in poetry, in an attempt to investigate its influence in the structure of Architectural Form. For the purpose of reaching the mechanisms of Deviation in architecture, it was necessary to study the structure of Architecture from, to understand the relationship between language grammar and architecture, concluding some important indicators for the practical part of the study, by focusing on analyzing some selected samples of Classical, Romantic, and Symbolic architecture, for the purpose of achieving the research aim on finding what corresponds to Jean Cohen's model of Deviation in architecture. The research has concluded that the mechanisms of Deviation which affect the structure of poetic language as per Cohen's model, are viable and affect the structure of architectural form, regardless the style, the movement, or the time it belongs to, and the representations of the concept were found in the classical, romantic, and symbolic architecture in varying rates, and that the semantic level or rhetorical side is one of the poetics components, which correspond to inspiration and substitutive relationships in architecture.

تتبع الدراسة النظرية الإنزياح (L'écart) لدى جان هوكن (Jean Cohen) ، ومحاولت تطبيقها في العمارة، وابراز دورها في احداث تغيرات في بنية الشكل ومحاولة التوصل الى طبيعة الإنزياحات في العمارة، حيث تدخل هذه الدراسة في اطار تسليط الضوء على طبيعة مفهوم الإنزياح وأنواعه والتعرف على أليات عمله في اللغة وارطباته بمفاهيم الشعرية والأسلوبية وتجليه في الشعر، في محاولة لتقصي أثره في بنية الشكل المعماري. ولغرض التوصل الى أليات عمل الإنزياح في العمارة، كان لابد من دراسة بنية الشكل المعماري، وذلك للوقوف على ماهية العلاقة بين قواعد اللغة و العمارة، واستنتاج جملة من المؤشرات المهمة في المجال التطبيق و الدراسة العملية، حيث تم التركيز على تحليل نماذج منتخبة من طرز العمارة الكلاسكية والرومانسية و الرمزية، لغرض تحقيق هدف البحث في ايجاد مايقابل نمزذج جان هوكن للإنزياح في العمارة، وعرض المفردات وقياسها وتصميم استمارات قياس المتغيرات. توصل البحث الى أن أليات الإنزياح التي تؤثر في بنية اللغة الشعرية حسب نموذج كوهن، قابلة للتطبيق وتؤثر في بنية الشكل المعماري، وتمثلات المفهوم موجودة في العمارة الكلاسكية والرومانسية و الرمزية بنسب متفاوتة، وات المستوى الدلالي أو الجانب البلاغي من مقومات العملية الشعرية، تقابلها العلاقات الأيحائية والأستبدالية في العمارة.} }