TY - JOUR ID - TI - Personification of discord In the rhetorical images of Nahj al-Balaghah التشخيص في الصور البلاغية للفتنة في نهج البلاغة AU - PY - 2020 VL - (48) IS - 3 SP - 91 EP - 106 JO - The Arab Gulf مجلة الخليج العربي SN - 10126384 10126384 AB - Abstract: Expressing truth has stages in Arabic statement . Expression، with honesty was so frequent in the speech of Imam Ali ( our hails to him) . This is titled as (specific ) in the holy Quran ; for this reason the expression for defining with reality with what has come of similarity and metaphor for quarrel making is about similarity noticed and known in Arabs in their daily lives . this gives a clear clarification for the for the diagnosis Of meanings required to be expressed with the utterances referring that the quarrel making for Imam Ali is a scence filled with the life and movement because quarrel making is found in women ، camel and tree . All these names that are known and fixed in human beings memory and feelings from Arabs at that time are witnesses with references. the portraits about them in similies and metaphor had to appear with diagnosed views that are lively and embodied that can not be suspected .As really existent and repeated exemelified in reality . Because imams' pathway was practical in expressing as stated in his definition of knowledge work، for this reason ، comes as a result of saying previously mentioned . this was shown in the research that discussed the item (quarrel making ) as an example for study and a guide for the diagnosis of it's various references . Thanksgiving to God (Lord of the universe) and may God pray to Mohammed and his good home .

المستخلص:ان للتعبير عن الحقيقة في نهج القرآن الكريم والامام أمير المؤمنين (عليه السلام) مراحل في البيان العربي ، وكان التعبير بالمصداق هو الغالب في كلام الامام عليه السلام وهو ما يمكن الاصطلاح عليه عند اهل البحث في علوم القرآن بالمقيد ، ولهذا جاء التعبير للتعريف بالحقيقة في كل ما ورد من تشبيه واستعارة للفتنة يدور حول وجه الشبه المحسوس والمعلوم عند العرب في واقع حياتهم مما يعطي دلالة واضحة لتشخيص المعاني المراد التعبير عنها باللفظ الدال على ان الفتنة عند الامام هي مشهد نابض بالحياة والحركة فهي المرأة وهي الناقة وهي الشجرة ، وكل هذه المسميات المعلومة والراسخة في ذاكرة الانسان العربي ووجدانه آنذاك هي مصاديق ذات دلالات مشهودة ، وكان لابد ان تأتي الصور البلاغية عنها في التشبيه والاستعارة ذات مشاهد حية مشخصة ومجسدة لا يمكن الشك في حقيقة وجودها وحضورها الدائم في الواقع .ولما كان نهج الامام عملياً في التعبير كما صرح في تعريفه للعلم ، فلا بد ان يأتي العمل نتيجة حتمية للقول . وهذا ما تبين واضحاً في البحث الذي تناول مفردة الفتنة مثالا للدراسة ودليلا على التشخيص لدلالاتها المختلفة . والحمد الله رب العالمين وصلى الله على محمد واهل بيته الطيبين الطاهرين. ER -