TY - JOUR ID - TI - Identity Manifestation in the Iraqi Novel- Sinan Intiwan's "O Mariam" as an Exemplar- A Deconstructive Study تجليات الهوية في الرواية العراقية رواية (يا مريم) لسنان انطوان أنموذجا مقاربة تفكيكية AU - PY - 2019 VL - 3 IS - 4 SP - 109 EP - 131 JO - Journal of Imam Al-Kadhum College مجلة كلية الامام الكاظم (ع) SN - 25189182 27081761 AB - This study attempts to analyze the novel (O Mariam) by the novelist Sinan Intwan using deconstruction criticism which is considered a post-structuralism thought; a criticism which moved from philosophy to literature, making use of the thoughts of the French philosopher Jacques Derrida. The proponents of this theory have criticized all the classical critical approaches which were interested in things outside the text, and the textual approaches-structuralism, semiotics, stylistics-whose prime concern was with the text itself in order to reveal its treasures. Deconstruction advocates search through the text for anything absent or delayed which forms the unstable meaning of the text because the text which has been deconstructed can be deconstructed again to give a new meaning. The study seeks to reveal what the text hides of the dualities that are in contrast with what is apparent . The paper does not claim that there is no meaning other than the one it attempts to confirm out of the dualities contained in the text. The analysis of meaning, it should be observed, relies on certain time and place; and thus there exists no stable meaning in the single text. The meaning is just a spectrum if not a falsity. The meaning has no reality except in its departure and delay and this is what the deconstructive criticism attempts to study.

تحاول هذه الدراسة تحليل رواية (يا مريم) للروائي سنان انطون ، على وفق النقد التفكيكي الذي يعد نقدا تابعا إلى فكر ما بعد البنيوية ، النقد الذي انتقل من الفلسفة إلى الأدب مفيدا من أفكار الفيلسوف الفرنسي جاك دريدا . فقد انتقد أصحاب هذه النظرية كلا من المناهج النقدية الكلاسيكية التي احتفت بما هو خارج النص، والمناهج النصية- البنيوية والسيميائية والأسلوبية- التي بنت خيمتها داخل سور النص لتستخرج كنوزه؛ فيبحث دعاة التفكيك من طريق النص عن كلّ ما هو غائب ومؤجل الذي يشكّل دلالة النص غير المستقرة؛ فالنص الذي جرت عليه عملية التفكيك يمكن أن يفكك هو الآخر ليعطي دلالة جديدة. وتسعى الدراسة إلى إظهار ما يخفيه النص من ثنائيات تخالف ما هو ظاهر، ولا يجزم البحث عدم وجود معنى آخر يحمله النص غير المعنى الذي يحاول البحث إثباته من الثنائيات المتضمنة في النص؛ إذ إنّ المعنى يعتمد على زمان معيّن ومكان معيّن في تحليله؛ لذا لا وجود لمعنى ثابت في النص الواحد، فالمعنى (( مجرد طيف إن لم نقل زيف أي معنى لا حقيقة له سوى في ارتحاله وإرجائه)) ، وهذا ما يحاول النقد التفكيكي دراسته. وبما أنّ التفكيك ولد ونشأ في الفلسفة بوصفه استراتيجية فلسفية؛ لذا ستكون انطلاقتنا نحو النقد التفكيكي من هذه الاستراتيجية. ER -