TY - JOUR ID - TI - Spells and Hymns of the dead in the pre-Islamic Era: A Historical Study التعويذات والتراتيل لموتى عرب ما قبل الاسلام ( دراسة تاريخية) AU - Shafeeqa Jasim Nassif شفيقة جاسم نصيف PY - 2020 VL - 27 IS - 11 SP - 376 EP - 396 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - The incantation is in its origins a lament for the dead so that he can rest assured in his grave, The social incantations are many such as mourning , weeping , repentance and lamenting the dead, whether he was killed or dead . This reflects negatively on the thought of the Arabs who were certain of the reincarnation of souls. As such, there was a link between the graves and the dead . As for the hymns and funeral rituals, they were a mirror to two different sides in terms of establishing rituals between the Arabs and the kingdom. As for the Arab women, they had the pioneering role of mourning in the so-called elegiac hymns which transformed from singing prayer that was directed to idols and then turned into hymns to the dead at the graves instead of singing prayer at the priests ,and after that it entered into the political context, meaning it became a music for exhortation and rebellion.

التعويذة في أصلها رثاء للميت حتى يطمئن في قبره ، أما المقومات التعويذية الاجتماعية فهي عديدة كالنعي والبكاء والتابين والنواح على الميت سواء كان مقتولا او ميتاً، وهذا انعكس سلبيا على فكر العرب الذين ايقنوا بتناسخ الارواح، حيث مثل هذا حلقة وصل بين القبور والموتى ،اما التراتيل والشعائر الجنائزية فقد كانت مرآة لوجهان مختلفان من حيث اقامة الطقوس بين العرب والممالك، اما المرأة العربية ، فقد كان لها الدور الريادي للندب فيما يسمى بالتراتيل الرثائية ، والتي تحولت من غناء الندب الى غناء الصلاة التي كان يوجه الى الاصنام وبعدها انقلب الى تراتيل على الموتى عند القبور بدلاً من غناء الصلاة عند الكهان وبعدها دخلت في المضمون السياسي اي اصبحت موسيقى التحميس للثأر وهذا ما وجدناه في حرب البسوس . ER -