TY - JOUR ID - TI - A Pragmatic Analysis of Oxymoron in Poetry: Tennyson’s “Lancelot and Elaine” as an Example تحليل تداولي للارداف الخلفي في الشعر: قصيدة الشاعر تنيسون الموسومة ب ”لانسيلوت و الين“ انموذجا AU - M.A.Amani M. Hussein م. اماني مهدي حسين PY - 2020 VL - 59 IS - 4 SP - 1 EP - 16 JO - Alustath Journal for Human and Social Sciences مجلة الاستاذ للعلوم الانسانية والاجتماعية SN - 0552265X 25189263 AB - This paper purports to explore aspects of implied meaning carried out through the vehicle of oxymoron, which is a figure of speech that juxtaposes two contradictory words (or strings of words) in order to point to a curious fact or a beguiling statement. The different types of oxymoron are studied in this paper in accordance with a pragmatic approach that, though taking into consideration the theoretical implications of oxymoron, is primarily interested in practical aspects of the investigation. Grice’s maxims are taken as a point of departure to guide the discussion of both generalized implicature and particularized implicature. The paper analyzes the different instances of oxymoron present in Alfred Tennyson's “Lancelot and Elaine.” After the meaning and significance of each instance are explored, the paper studies the ways in which Tennyson used oxymoron in order to create and maintain a figurative framework for his poem. The paper shows that Tennyson’s elaborate use of oxymoron allowed him to deploy further figures of speech in order to relay the dramatic atmosphere of the poem. Finally, the paper concludes that Tennyson’s disobeying of Grice’s maxims led to the production of new implicated meaning.

تهدف هذه الدراسة الى استكشاف جوانب من المعنى الضمني الذي يمكن توليده بواساطة اسلوب الارداف الخلفي" الذي هو صورة من صور البلاغة كي نؤشر من خلاله على حقيقة مهمة وهي أن هذا النوع من الاعمال الادبية يطرح كل الكلمات المتناقضة " او مجموعة من الكلمات التي تحمل تناقضافي المعنى" وقد تطرق البحث الى تسليط الضوء على النماذج المختلفة من الارداف الخلفي انسجاماً مع المنهج التداولي ,ناهيك عن الاخذ بعين الاعتبار المضامين النظرية للارداف الخلفي وهي تمثل اهتماماً اولياً في الجوانب العملية للبحث. كذلك اخذ البحث بعين الاعتبار ضوابط (كرايس) واعتمدها نقطة انطلاق تقود المناقشة فيها دليلاً على المضامين العامة والخاصة لكلا الحالتين. تحلل هذه الدراسة حالات مختلفة من الارداف الخلفي احتوتها قصيدة الفريد تنيسون الموسومة ب ”لانسيلوت و الين“ وقد تمت الاشارة الى أهمية المعنى, والغاية من كل حالة تم اكتشافها, وبعد ذلك كله تطرقت الدراسة الى الطرق التي استخدمها تنيسون باستخدامه الارداف الخلفي من اجل المحافظة على توظيف الاطار البلاغي لقصيدته. وتبين هذه الدراسة أن استخدام (تنيسون) في توضيح استعمال الارداف الخلفي مكنَّه من نشر الخطاب البلاغي من أجل أن يعيد الجو الدرامي للقصيدة. وأخيراً, فقد توصلت الدراسة الى أن خروج (تنيسون) عن الضوابط التي وضعها كرايس ادت الى خلق معنىً متضمناً جديداً. ER -