TY - JOUR ID - TI - تمثلات الأخلاق النظرية في رسوم الباروك AU - مشتاق خليل احمد PY - 2020 VL - 28 IS - 6 SP - 154 EP - 179 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - Current research means study " Theoretical ethics represented in baroque drawings" It is located in four Chapteres، The first is devoted to illustrating the research problem which was determined by the following question: How Theoretical ethics were represented in Baroque drawings? The importance of the research was manifested in determining the mechanism of operating the concept of theoretical ethics، intellectually and Exercise، within the scope of the Baroque drawings in light of philosophical conceptual and explanatory، The study aimed to: Identify Theoretical ethics represented in baroque drawings، As for the limits of the research the Objectivity، temporal and spatial، they included studying and analyzing pictorial works (Oil painting) in Europe for the period (1600-1750 AD)، Also has been reviewed and discussed The terms mentioned in the research، As for the second chapter dealt with the theoretical framework and in two topics The first is The concept of moral and theoretical ethics in philosophy and art، The second: Baroque art concepts and applications، As well as extracting and discussing indicators to be used in formulating the research tool، As for the third chapter it included the research procedures، Chapter four contained the results of the research، conclusions، recommendations، and proposals، Among the most important results reached by the the research are:1- Baroque came to live with people، Besides religious and palatial issues Pictures of the subjects of society، emphasizing the spreading of humility and the spreading of the spirit of altruism، that the individual is for the sake of the community and that the will and the mind are among the assets of the afterlife and there is no way in this world except for the virtues to obtain eternal happiness as in the sample (5،4،3،2،1). 2- The Baroque dynamism has taken the element of surprise and disavowal of the rules of the Renaissance style in creating new visions that seek a transcendent dialectic and to achieve a metaphysical horizon that seeks through its wisdom and virtues to win eternal happiness and that it seeks to do rather than retrograde.

يعنى البحث الحالي بدراسة (تمثلات الأخلاق النظرية في رسوم الباروك)، ويقع في أربعة فصول: خُصص الأول منها لبيان مُشكلة البحث التي تحددت بالتساؤل الآتي: كيف تمثلت الأخلاق النظرية في رسوم الباروك؟ وتجلّت أهمية البحث في تحديد آلية اشتغال مفهوم الأخلاق النظرية فكراً وممارسةً ضمن نطاق رسوم الباروك في ضوء موقف فلسفي مفاهيمي تأويلي، وهدفت الدراسة إلى: تعرف تمثلات الأخلاق النظرية في رسوم الباروك، أما حدود البحث الموضوعية والزمانية والمكانية فشملت دراسة الأعمال التصويرية(الزيتة) في أوروبا للمدة(1600-1750م) وتحليلها، وتم استعراض المصطلحات الواردة في البحث ومناقشتها، وتناول الفصل الثاني الإطار النظري بمبحثين: الأول؛ مفهوم الأخلاق والأخلاق النظرية في الفلسفة والفن، والثاني: فن الباروك مفاهيم وتطبيقات، وكذلك استخراج ومناقشة المؤشرات للإفادة منها في صياغه أداة البحث، أما الفصل الثالث فقد تضمّن إجراءات البحث، واحتوى الفصل الرابع نتائج البحث، والاستنتاجات، والتوصيات، والمقترحات. ومن أهم النتائج التي توصّل إليها البحث ما يأتي: 1-جاء الباروك متعايشاً مع الناس، فإلى جانب المواضيع الدينية والبلاطية صور مواضيع المجتمع ومؤكداً نشر التواضع وبث روح الإيثار وأن الفرد من أجل الجماعة وأن الإرادة والعقل هما من موجودات العالم الأخروي ولا سبيل في هذه الدنيا إلا إلى الفضائل لنيل السعادة الأبدية كما في العينة(5،4،3،2،1). 2-اتخذت الدينامية الباروكية عنصر المفاجأة وفي التنكر لقواعد الأسلوب النهضوي في خلق رؤى جديدة تسعى لدايكتيك متعالي ولتحقق أفقاً ميتافيزيقياً يسعى بحكمته وفضائله إلى الفوز بالسعادة الأبدية وأنها تسعى للفعل بدل الارتكاسية. ER -