TY - JOUR ID - TI - Seyyed Adnan Gharifi Bahrani and his poem (Hadith kasa) "stylistic study" السيد عدنان الغُريفي البحراني و قصيدته (حديث الكساء) "دراسة أسلوبية" AU - Moussa Aarabi موسى عربي AU - Haidar Sabatiyan حيدر سباتيان PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 647 EP - 664 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - Seyyed Adnan Gharifi Bohrani is one of the greatest poets and eloquent speakers (orators) in his time. He was one of the genius intellectuals that his phenomenal intelligence was testified by others and called him a great title. He was one of the prominent poets in the time of Ahl’e-Beit (Prophet Mohammad and his family P-B-V H) that recite long odes praising Prophet Mohammad and his holly family. One of these famous odes, is named Hadith Kasa lyrics which is a literary and rhetoric form of this Hadith. This literary text with rhetorical expressions and descriptions, captures all opponents’ interest and amazing. In this article we analyze this ode with Oslobieh framework based on audio and rhetoric criteria with employing analytic-descriptive methodology. One of the significant obtained results is that the poet selects “Bahre Basit Technique” regarding audio (aural) criteria due to its widespread usage and simple application. Analyzing this literary work from internal stability perspective, we concluded that the poet established a structured coherent connection between words and their meaning. He employs antiquated (obsolete) words so cleverly and intelligibly for empowering his ode. He benefits from some of the main literary devices like simile, metaphor and irony in his work.

يعد السيد عدنان الغريفي البحراني من أعلام الشعر و كبار الخطباء و هو النابغة في عصره ألذي شهد له الذكاء و العبقرية و الألمعية وهو شاعر من شعراء أهل البيت (عليهم السلام) ألذي نظم الطوال عن النبي و أهل بيته الأطهار و من ضمن القصائد ألتي نظمها قصيدة (حديث الكساء) ألتي تتضمن موضوع حديث الكساء بشكل أدبي و بلاغي ،يلفت روعتها انتباه السامع و دهشة المخالف لما فيها من تعابير و أوصاف بلاغية فقد قمنا بدراستها، دراسة اسلوبية وفقا للمستويين: الصوتي و البلاغي و اتخذنا المنهج الوصفي _التحليلي فيها ومن أهم ما توصل البحث اليه هو أن الشاعر في المستوى الصوتي و الايقاع الخارجي اختار بحر البسيط لما وجد فيه من غزارة و سهولة مع اختياره القافية المطلقة و فيما يتعلق بالايقاع الداخلي قام الشاعر باحداث علاقة منسجمة بين الألفاظ و المعنى و استخدامه الحروف المجهورة براعةً لتقوية الفاظ القصيدة و معانيها و من أهم الصور التي استعان بها الشاعر لبيان أغراضه و اثبات عقيدته: التشبيه و الاستعارة و الكناية. ER -