@Article{, title={Question in meaning (then) By Abu Muhammad Abdullah Abi Al-Wahsh bin Abdul-Jabbar, known as Ibn Barri, the grammarian, who died in the year (582 A.H). (( Study and investigation)) مسألة في معنى ( ثمَُّ ) لأبي محمد عبد الله أبي الوحش بن عبد الجبار المعروف بابن بَرِّيّ النّحويّ المتوفى سنة ( 582 هـ) دراسة وتحقيق}, author={Talib Farhan Saud. طالب فرحان سعود}, journal={Journal of Education and Scientific Studies مجلة الدراسات التربوية والعلمية}, volume={1}, number={17}, pages={139-157}, year={2021}, abstract={This research is concerned with the study and investigation of a message by IbnBarri, the grammarian, who died in the year 582 A.H. This message is a matter of anumber of issues he was asked about and he answered, may God have mercy on him,for the message is about establishing the meaning of the letter (then), and revealingits other meanings in the language, compared to (faa, waw, or), knowing that thequestioner opened his question about the meaning of (then). Only, Ibn Bari repliedto him that he benefits the arrangement and laxity with the time limit. But some ofthe scholars denied this significance completely when he gave it the status of (waw);Therefore, Ibn Bari went further in the answer, explaining its original meaning and itsother meanings with the aforementioned letters in the manner of presentation andbalance between sayings, removing confusion about the questioner and others, andrevealing grammatical, semantic, and exegetical meanings within the framework ofthe sanctity of the Qur’an text. In my opinion, in my investigation of the manuscript, Itook an approach leading to the disclosure of these connotations and meanings in thebest way that its author, may God have mercy on him, wanted.

يُعنى هذا البحث بدراسة وتحقيق رسالة لابن بَرِّيّ النّحويّ المتوفى سنة ) 582 ه(. هذه الرسالةهي عبارة عن مسألة من مجموع مسائل سُئل عنها فأجاب رحمه الله، فالمسألة في تأصيل دلالة الحرف )ثُمَّ(،وكشف معانيه الأخرى في اللغة، مقارنة مع )الفاء، والواو، وأو(، علا أن السائل استفتح سؤاله عن معنى )ثُمَّ(فقط، فأجابه ابن بَرِّي أنه يفيد الترتيب والتراخي مع المهلة، وهذا هو أصل دلالته في اللغة باتفاق الجمهور هوصلب المسألة. لكن من العلاء مَنْ نفى عنه هذه الدلالة تماما عندما أنزله منزلة )الواو(؛ لذلك استطرد ابنبَرِّي في الجواب، فبنََّ معناه الأصي، ومعانيَه الأخرى مع الحروف المذكورة من خال أسلوب العرض والموازنةبن الأقوال، فأزال اللبس عن السائل وغره، وكشف معانيَ نحوية، ودلالية، وتفسرية ضمن إطار مجموعة منالنصوص القرآنية الكريمة. وحسبي أني سلكتُ في تحقيقي للمخطوط منهجاً مؤدياً إلى كشف هذه المعاني عىأحسن وجه أراده مؤلفه رحمه الله، وبذلت غاية جهدي والله ولي التوفيق} }