TY - JOUR ID - TI - THE IMPORTANCE OF AL-MADAIN CITE IN THE ISLAMIC HISTORY AND MODERN HISTORY أهمية موقع المدائن في التاريخين الإسلامي والحديث AU - HUSSEIN OBAID HAMAD حسين اعبيد حمد الجبوري PY - 2021 VL - 28 IS - العدد (3) الجزء 2 SP - 267 EP - 291 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - A variety of ethnicities and religions settled in Al-Mada'in, the percentage of each group varied according to the nature of the conditions that originally surrounded them. A group whose origins date back to the country of Daylam inhabited Al-Mada'in. As for the members of the Christian community, they had a wide historical extension that extended for centuries. Historical sources reported that Al-Mada'in was the seat of the Church of the East. The Jews during the Sasanian era had a large community in Al-Mada'in; there was a Jewish school for higher education since the third century. As for the Arabs, after the conquest of al-Mada’in, the first to settle there were the fighters, Saad had intended to reside there for which he brought the families to the houses of al-Mada’in to settle in. Al-Mada'in was a station for commercial caravans, due to its proximity to the market of Baghdad and the housing of many merchants. The importance of al-Mada'in emerged with the beginning of the Islamic conquest movements, becoming a base for Muslim armies and a place to continue to conquer the rest of the land of Sawad. Al-Mada'in then became the seat and base for the military activities opposing the state during the Rashidun era and beyond.Among the first movements of the Kharijites was the rebellion of Saad bin Al-Qafl against Imam Ali in the year (38 AH) in Al-Mada'in. At the beginning of the Abbasid Caliphate, Al-Mada'in was the scene of the events of the killing of Abu Muslim al-Khorasani. Al-Mada'in remained inhabited until the fall of Baghdad in 656 AH / 1258 CE, so Hulaku took it as a camp for his soldiers as he advanced on Baghdad.In spite of all the sabotage, neglect and migration of its people to the Islamic lands that were built later, and despite the fact that it lost its political position, it preserved its intellectual and cultural role through what it gave birth to from the scholars over continuous centuries. Among them were the speakers, jurists, grammarians, poets, informants, historians and ascetics.

استوطن المدائن مزيجاً مختلفاً من الأعراق والأديان وتفاوتت نسبة كل فئة منها بحسب طبيعة الظروف التي كانت تحيط بها ، فقد سكنت المدائن جماعة تعود أصولها إلى بلاد الديلم ، أما أبناء الطائفة المسيحية فقد كان لهم امتداداً تاريخياً واسعاً امتد لقرون ، فقد أوردت المصادر التاريخية أن المدائن كانت مقراً لكنيسة المشرق , وكان لليهود في عهد الساسانيين جالية كبيرة في المدائن وكان بها مدرسة يهودية للتعليم العالي منذ القرن الثالث ، أما العرب فبعد فتح المدائن فأول من استوطنها هم المقاتلة وكان سعد قد نوى الإقامة بها , وبعث إلى العيالات فأنزلهم دور المدائن واستوطنوها .وكانت المدائن محطة للقوافل التجارية , وذلك لقربها من سوق بغداد وسكن المدائن العديد من التجار , وبرزت أهمية المدائن مع بداية حركات الفتح الإسلامي, فصارت قاعدة لجيوش المسلمين ومكاناً لمواصلة فتح باقي أرض السواد, ثم أصبحت المدائن مقراً ومنطلقاً للنشاطات العسكرية المعارضة للدولة في العهد الراشدي وما بعده , ومن أول حركات الخوارج , خروج سعد بن قفل على الإمام علي  سنة (38هـ ) في المدائن, وفي مستهل الخلافة العباسية كانت المدائن مسرحاً لأحداث مقتل أبو مسلم الخراساني , وظلت المدائن مأهولة بالسكان حتى سقوط بغداد سنة 656هـ /1258م فقد اتخذها هولاكو معسكراً لجنده حين تقدم نحو بغداد .وبالرغم من كل ما تعرضت إليه المدائن من تخريب وإهمال وهجرة أهلها الى الأمصار الإسلامية التي بنيت فيما بعد , وبالرغم من أنها فقدت مكانتها السياسية , فأنها ظلت محافظة على دورها الفكري والحضاري من خلال ما أنجبته من العلماء عبر قرون متصلة , فكان منهم المحدثون والفقهاء والنحويون والشعراء والإخباريون والمؤرخون والزهاد . ER -