TY - JOUR ID - TI - For technical features in the drawings of Mohamed Mehr El Din (An analytical study) السمات الفنية في رسوم محمد مهر الدين (دراسة تحليلية) AU - Thamer Obaid Kazem Al Shibani ثامر عبيد كاظم الشيباني PY - 2020 VL - IS - 48 SP - 1376 EP - 1398 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - This research is concerned with a study (technical features in the drawings of Muhammad Muhr al-Din, an analytical study). The research was divided into four chapters. The first chapter was devoted to explaining the research problem, its importance, need for it, its goals and its limitations, and defining the terms mentioned therein. Religion is an analytical study. He is one of the pioneers of Iraqi art, who adopted a different artistic style in the products of Iraqi art in terms of form, content, technology and self-imagination linked to his cultural references. This problem showed an important question:How artistic features were formed in the drawings of (Muhammad Muhr al-Din) in Iraqi art, and what distinguishes artistic features in his drawings, in the history of contemporary Iraqi painting.The second chapter included four topics about my first (artistic features in the Mesopotamian civilization), while the second chapter (artistic features in Islamic art) included the third topic (artistic features in modern European art) while the fourth topic (artistic features in contemporary Iraqi painting) included this chapter A presentation of the theoretical framework indicators, as for the third chapter, the research procedures, with regard to the fourth chapter on the results and conclusions of the researchFirst: The results:1-The artistic feature in Mohamed Mahr El-Din's drawings explored it according to the context of a variety of forms and ideas, with coherent relationships.2-The artistic feature emphasized the artist’s ability to achieve a different technique in building his artwork and formalities.Second: the conclusions.1-Muhammad Muhr al-Din used, in drawings according to his formal system, the engineering configurations that adopted structural formulations.2-It appears in his abstract style drawings to confirm the artistic feature, not his direct affiliation with the European Abstract School, with his help in employing geometric figures according to a formal system on the photogrammetry surface.

يعنى هذا البحث بدراسة (السمات الفنية في رسوم محمد مهر الدين دراسة تحليلية) وقد تم تقسيم البحث على أربعة فصول خصص الفصل الأول لبيان مشكلة البحث وأهميته والحاجة إليه وهدفه وحدوده وتحديد المصطلحات الواردة فيه وقد تناولت مشكلة البحث موضوع دراسة (السمات الفنية في رسوم محمد مهر الدين دراسة تحليلية) وهو احد رواد الفن العراقي الذي اتخذ أسلوبا فنيا مغايرا في نتاجات الفن العراقي من حيث الشكل والمضمون والتقنية والخيال الذاتي المرتبط بمرجعياته الحضارية وقد أظهرت هذه المشكلة تساؤل مهم هو : كيف تشكلت السمات الفنية في رسوم (محمد مهر الدين) في الفن العراقي وبماذا تميز السمات الفنية في رسومه, في تاريخ الرسم العراقي المعاصر. وتضمن الفصل الثاني أربع مباحث عني الأول (السمات الفنية في حضارة وادي الرافدين) فيما عني الثاني (السمات الفنية في الفن الإسلامي) وتضمن المبحث الثالث (السمات الفنية في الرسم الأوروبي الحديث) اما المبحث الرابع (السمات الفنية في الرسم العراقي المعاصر) وتضمن هذا الفصل عرضاً لمؤشرات الإطار النظري اما الفصل الثالث إجراءات البحث، فيما اختص الفصل الرابع على نتائج واستنتاجات البحث أولا :النتائج:1-ان السمة الفنية في في رسوم محمد مهر الدين اسبر فيها وفق سياق متنوع الأشكال والفكرة بعلاقات متماسكة.2-ان السمة الفنية أكدت على قدرة الفنان في تحقيق تقنية مختلفة في بناء عمله الفني وتكويناته الشكلية.ثانيا :الاستنتاجات.1- استعان محمد مهر الدين في رسوم وفق نظامه الشكلي بالتكوينات الهندسية والتي اعتمدت صياغات بنائية.2-يظهر في رسوم أسلوبه التجريدي ليؤكد فيه السمة الفنية لا انتمائه المباشر للمدرسة التجريدية الأوربية باستعانته بتوظيف الأشكال الهندسية وفق نظام شكلي على السطح التصويري. ER -