TY - JOUR ID - TI - التناص الديني في مسرح محمد علي الخفاجي الشعري Religious Intertextuality in Muhammad Ali Al-Khafaji’s Poetic Theatre AU - Rafal Hasan Taha رفل حسن طه PY - 2021 VL - 29 IS - 3 SP - 141 EP - 161 JO - Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل SN - 19920652 23128135 AB - Intertextuality is one of the methods or technologies that are included in the basic structure of texts, and it overlaps between two texts: the absent text and the present text, and the writer may enter between more than two absent texts, but he may sometimes resort to summoning various genders such as poetry, novel, theater, etc., so he acquires Of great importance due to the role it plays in guiding texts to polarize the past and mixing it with the present in an attempt to draw the attention of the recipient, and directing it to touch the aesthetic of that artistic employment renews ideas and broadcasts the spirit of innovation and distinct artistic creativity, and intertextuality occupies a prominent place, and great importance in poetic theater that is often He resorts to employing the vocabulary of the heritage and its stories, in all its patterns, to support his ideas and texts, and their influence increases on the recipient who wishes to be in possession of the aspects of creativity in that employment, which requires the creator to be more aware and careful in choosing the absent texts. Al-Khafaji has resorted to the religious heritage in an interesting way Deriving from it his main material, his plays were based on religious heritage themes, images and vocabulary to express modern and fateful issues. He benefited from it in three plays, in addition to summoning some historical figures with a religious dimension, such as the figure of Abu Dhar al-Ghafari and the Prophet Noah in two independent plays that depended on realistic details, the writer excelled in diverting their paths to serve his ideas and visions. Its intertwining with the noble Prophet’s hadith and other sayings of some personalities with a religious and historical dimension.

يعد التناص واحداً من الاساليب او التقانات التي تدخل في البنية الاساسية للنصوص,وهي تُداخل بين نصين هما:النص الغائب والنص الحاضر, وقد يُداخل الكاتب بين اكثر من نصين غائبين, بل قد يلجأ احياناً الى استدعاء اجناس متنوعة كالشعر والرواية والمسرح وغيرها وتوظيفها في نصه,لذا فإنه يكتسب اهمية كبيرة نظراً للدور الذي يلعبه في توجيه النصوص الى استقطاب الماضي ومزجه بالحاضر في محاولة للفت نظر المتلقي, وتوجيهه الى تلمس جمالية ذلك التوظيف الفني يجدد الافكار ويبث فيها روح التجديد والإبداع الفني المتميز, ويحتل التناص مكانا بارزاً, وأهمية كبيرة في المسرح الشعري الذي غالبا ما يلجأ الى توظيف مفردات الموروث وقصصه, بشتى انماطه ليدعم افكاره ونصوصه, ويزيد تأثيرها في المتلقي الذي يرغب في استكناه اوجه الابداع في ذلك التوظيف,مما يتطلب من المبدع ان يكون اكثر وعياً وحرصاً في اختيار النصوص الغائبة,وقد لجأ الخفاجي الى الموروث الديني بشكل ملفت للنظر, مستمداً منه مادته الاساسية, فجاءت مسرحياته متكئة على موضوعات التراث الديني وصوره ومفرداته للتعبير عن قضايا عصرية ومصيرية, فاعتمد في ذلك على بعض منعطفات التاريخ المهمة كواقعة استشهاد الامام الحسين التي افاد منها في ثلاث مسرحيات,فضلاً عن استدعاء بعض شخصيات التاريخ ذات البعد الديني كشخصية ابي ذر الغفاري والنبي نوح في مسرحيتين مستقلتين اعتمدتا على تفاصيل واقعية,اجاد الكاتب في حرف مسارهما خدمة لأفكاره ورؤاه.وكان القرآن الكريم اكبر معين للخفاجي في توظيفاته تلك, فضلاً عن تناصه مع الحديث النبوي الشريف ومقولات اخرى لبعض الشخصيات ذات البعدين الديني والتاريخي. ER -