TY - JOUR ID - TI - The Conflict of Recalling Traumatic Memories in Mariette Kalinowski's "The Train" تعزيز التنمية الشاملة والتباين من خلال التحقيق في مجموعة واسعة من الثقافات العالمية AU - Shaima’ Abdullah Jassim شيماء عبدالله جاسم AU - Awfa Hussein Al-Doory اوفى حسين الدوري AU - Intisar Rassed Khalil انتصار رشيد خليل PY - 2021 VL - 28 IS - العدد الرابع ج1 SP - 1 EP - 10 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - Traumatic experiences are characterized by its prelinguistic tendency. War fiction, however, refutes this statement when it reflects on the components of war so as to bear witness to its overwhelming nature as well as its ambiguous realities. Recalling the traumatic wounds of war, in this regard, is a testimonial avenue grounded on the desires of its narrators to be transformed from the confined scope of individuality into a more collective one. Written on the background of 2003 Iraq War, Mariette Kalinowski's "The Train" represents war's aftermath and the difficulty soldiers faced in adhering to ordinary life after being home. The conflict is a psychological one; it is shaped within the consciousness of a female soldier whose traumatized memory struggles against the ghost of past that haunts present. The study argues that Mariette Kalinowski's "The Train” follows the traumatized consciousness of an American veteran whose narrative line is marked by fragmentation, nonlinear plot, and the fluctuation between the past and the present. It also argues that the story itself is a testimonial narrative that aims at recordings individual suffering and thus placing it within a collective framework that motivates solidarity among wounded victims. The study relies on the psychological and literary aspects of trauma theory. It significantly draws on Cathy Caruth's Unclaimed Experiences, Ann Whitehead Trauma Fiction, Shoshana Felman's Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis, and History, and other theorists in the field of trauma theory.

تمتاز تجربة الصدمة وحسب رأي بعض النقاد بصعوبة التعبير عنها لغويا، الا ان السرديات القصصية التي سلطت الضوء على الحرب وقساوتها وواقعها المرير قد دحضت هذه الفرضية عندما استخدمت تقنيات سردية وحبكة درامية اضهرت حالة الموازنة بين الشكل السردي ومضمونه الامر الذي نقل الصراع النفسي من حيز الفردية الذاتية الى حيز الذاكرة الجمعية المتضامنة والتي تطمح لمعالجة الجروح الناجمة عن الحرب.يتناول البحث تحليل قصة القطار للكاتبة مارييت كالونسكي والتي تسلط الضوء على شخصية نسائية شاركت في الحرب الامريكية على العراق عام 2003 وعانت بعد عودتها من ذاكرتها المليئة بتجارب الحرب المريرة. استند البحث في تحليله لهذه القصة على الاطار النظري لتجربة الصدمة بشقيها الادبي والنفسي وبذلك تناولت كثير من المنظرين مثل كاثي كارووث و أن وايت هيد و شيشونا فيلمان واخرون. ER -