TY - JOUR ID - TI - Fraternity Discourse in the Glorious Quran الخطاب بین الإخوة فی القرآن الکریم AU - Maqbool Ali Alni'ma مقبول علی بشیر النعمة PY - 2018 VL - 48 IS - 75 SP - 157 EP - 206 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - Discourse is considered one of the terms that received high interest by the ancients for many centuries. Their views about it were different according to sciences and arts from which that view was formed, such as explanation and its bases, religious sciences and their branches, as well as literature and its techniques.Also, discourse has a clear presence in the contemporary and recent critical effort, whether Arabic or western. The view about it became different, perhaps because of an influence from the intellectual references from which that view was formed, such as lingual, semiotical, social, communicative, … etc. This study deals with concept of discourse which it is present in the literary of jurisprudence principles. Scientifically, it supports the literary of recent criticism in a genuine way. It starts from this concept in order to observe its influence when we want to perceive the meanings in the Book of Allah.

ونرى فی کتب علوم القرآن اهتماما بارزا بالخطاب، إذ حددوه وبینوا أنواعه وأنماطه، فالزرکشی على سبیل المثال عقد فصلا کاملا فی کتابه البرهان بعنوان (فی وُجُوهِ المُخاطَباتِ والخِطاب فی القرآن) ذکر فیه أکثر من ثلاثین نوعا من أنواع الخطاب، منها: (خطاب العام المراد به العموم، خطاب الخاص والمراد به الخصوص، خطاب الخاص المراد به العموم، ...الخ). وبنحو هذا فعل السیوطی فی کتابه الإتقان، على أنهما لم یکونا متفردین فی هذا، لکن ذکرهما هنا جاء على سبیل المثال لا الحصر. وعند علماء الغرب ظهر مصطلح الخطاب فی أوائل ظهوره فی حقل الدراسات اللغویة نتیجة للتفاعلات التی عرفتها هذه الدراسات، لاسیما بعد الآثار التی أحدثها فردیناند دی سوسیر فی الدراسات اللغویة، وما لبثت الدراسات المختلفة أن شرعت فی النظر إلى هذا المصطلح، کل دراسة انطلقت من مرجعایتها المعتمدة، الأمر الذی أدى إلى اکتنافه الکثیر من الغموض. ER -