TY - JOUR ID - TI - Intertextuality in the philosophy of Nietzsche التناص فی فلسفة نیتشه مفاهیم ونصوص مختارة AU - Hijran Abdul Ilah Ahmed هجران عبد الإله أحمد PY - 2020 VL - 50 IS - 82 SP - 981 EP - 1012 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - This paper sheds light on the philosophical roots of intertextuality and its application on the philosophical text of Nietzsche, which is chosen for Nietzsche`s important impact on the contemporary philosophical and critical currents. Intertextuality is based on two principles: Firstly, the death of the of the author which means the absence of the idea of the owner of the text; as a result the text belongs to a group of authors. Secondly, the text is always changing in a ongoing and infinite relationship with other texts. There are many contributions of a group of critics and contemporary thinkers to the final form of the term Intertextuality, starting with Bakhtin who puts the basic pillars of Intertextuality through the concept of dialogue. Julia Kristeva sets the term of theorization which is what she called textual productivity. As for Testivian, he believes that each text is in a verbal communication, each verbal interaction takes place in the form of an exchange between words.

لم یعد یخفى على المهتمین بالجهد الفلسفی، الدور الکبیر الذی مارسته فلسفة نیتشه فی التأثیر على اغلب التیارات الفلسفیة والنقدیة المعاصرة. اهتمت اغلب تیارات ما بعد الحداثة فی البحث فی المناهج الأدبیة والنقدیة وسعت إلى إعادة التأسیس لعلم النص، فظهرت جملة من المصطلحات النقدیة التی منحت القرن العشرین هویته الذاتیة سواء على الصعید الفلسفی او الفکری او الأدبی. ومن هذه المصطلحات مصطلح (التناص)، حیث یعد البعض ظهور التناص کرد فعل تجاه التصورات النقدیة التقلیدیة، والتی اعتادت أن تنسب النص إلى جملة من العوامل الاجتماعیة والاقتصادیة والنفسیة للناص او المؤلف، فالتناص یهتم بالنص لذاته وبذاته، وینظر الیه على انه مفهوم إنتاجی یحمل فی طیاته آثار وأصداء الخطابات والنصوص الأخرى. ER -