@Article{, title={Gnasiqic heritage in the operetta of the city of Basra الموروث الغناسيقي في أوبريت مدينة البصرة}, author={Qais Odeh Qassem قيس عودة قاسم}, journal={Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية}, volume={20}, number={مؤتمر الفن وثقافة المدينة - ملحق 40}, pages={81-92}, year={2021}, abstract={Artistic heritage constitutes a great wealth of values, customs, traditions and popular knowledge of material culture, arts and music in particular, and heritage and heritage are the history of our ancestors, and everything that is transmitted from singing, music and folkloric artistic dances from generation to generation. However, the lyrical and musical heritage (Gnasqi) has formed an important element as an artistic material for the operetta mold, and the operetta art became using the Gnostic heritage to present its performances artistically in order to preserve the Iraqi heritage and heritage.With the development of the art of operetta historically at the level of formulating lyrical and musical compositions, new structures developed in musical texts that were inspired by the ancient past as a folk heritage and present them in a contemporary way that reflects and preserves the image of the heritage, as the art of the operetta relied on important criteria that contributed to treating the dramatic text, singing and music as a treatment. Expressive, whether this singing is individual or collective, accompanied by ancient folk and historical folk dances, and most operetta tunes reflect the image of the heritage, whether it is singing or music, so it is therefore a Gnostic heritage that came to form a new contribution to the sustainability and preservation of history and identity. And since the art of operetta in the city of Basra is one of the important arts that was distinguished in reviving the Gnostic heritage in a renewed manner in line with the various melodic and rhythmic forms in the music of this city, these performances made the recipient live in a state of interaction between the themes of the folklore (singing and music) from which the art of operetta is formed. .

يشكل الموروث الفني ثروة كبيرة من القيم والعادات والتقاليد والمعارف الشعبية للثقافة المادية والفنون والموسيقية على وجه الخصوص، والتراث والموروث هما تاريخ أسلافنا, وكل ما ينتقل من غناء وموسيقى ورقصات فلكلورية فنية من جيل إلى جيل. الا ان الموروث الغنائي والموسيقي (غناسيقي) قد شكل عنصرا مهما كمادة فنية لقالب الاوبريت واصبح فن الأوبريت يستعين بالموروث الغناسيقي ليقدم عروضه بشكل فني من اجل الحفاظ على التراث والموروث العراقي.ومع تطور فن الأوبريت تاريخيا على مستوى صياغة الإلحان الغنائية والموسيقية تطورت معه بُنى جديدة في النصوص الموسيقية التي كانت تستلهم من الماضي القديم كموروث شعبي وتقديمها بشكل معاصر يعكس صورة الموروث ويحافظ عليها, حيث اعتمد فن الأوبريت على معايير مهمة ساهمت في معالجة النص الدرامي والغناء والموسيقى معالجة تعبيرية سواء كان هذا الغناء فرديا أم جماعيا, بمصاحبة الرقصات الشعبية والفلكلورية التاريخية الموغلة في القدم وان اغلب الحان الأوبريت تعكس صورة الموروث سواء كانت غناء او موسيقى فهي بالتالي موروث غناسيقي جاء يشكل جديد لسهم في ديمومة وحفظ التاريخ والهوية . وبما أن فن الأوبريت في مدينة البصرة احد الفنون المهمة التي تميزت في احياء الموروث الغناسيقي بشكل متجدد انسجاما مع الإشكال اللحنية والإيقاعية المتعددة في موسيقى هذه المدينة فان هذه العروض جعلت المتلقي يعيش حالة من التفاعل بين موضوعات الموروث الشعبي (الغناء والموسيقى) التي تشكل منها فن الأوبريت.} }