TY - JOUR ID - TI - Identity Manifestations in Jewish Theater تمظهرات الهوية في المسرح اليهودي AU - Ammar Mohammed Hattab عمار محمد حطاب PY - 2021 VL - 20 IS - مؤتمر الفن وثقافة المدينة - ملحق 40 SP - 127 EP - 152 JO - Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية SN - 1994697X 2706722X AB - If some believe that the concept of "personality" or "identity" refers to the same meaning, namely: the product of interaction between a group of people and a composite of stable environmental and historical conditions over a reasonable period of time, this matter was not available to the Jewish groups that spread in different parts of the world, and lived under different social conditions and they lived under different social conditions and was affected by the identities of these societies in one way or another. As a result, it is possible to use the formula of Jewish personalities, Jewish identities, and the plural form does not deny the Jewish idiosyncrasies, but does not combine them as if there is an essential or universal characteristic inherent in all Jews. Hence, we can talk about the manifestations of identity in the Jewish theater and study the development of the diverse and different Jewish personality by studying its features derived from different times and places.From the different opinions about the status of Jews around the world, that the Jews live in "exile," and that this situation was among the very primary foundations that constitute the substance of the Jewish existence. It is in the particles that build his spiritual and existential identity. It is part of the national myth of the Jews, and that exile is not a imposed external condition, but rather an internal condition that the Jews have chosen and aspire for, and that the presence of Jews transcends any circumstance from the religious point of view, as well as from the national point of view. Since, the Jews can perform the greatest vices in the eyes of their God, and they can lose all the features of their national identity and their existence remains guaranteed, they are punished, but they are not exterminated at all. In return, they are granted a sovereign existence in Palestine, just as they can exist outside Palestine, a temporary declining existence, but they remain as an existence (and few people can imagine for themselves how to preserve the national identity while the whole people are exiled from their homeland).The changes that accompanied the Jewish identity, as a professor of social psychology at the Hebrew University says, they stems from the unique and specific developments to each society, from changes in the status of Jews in the non-Jewish world, and the influence of political and social movements, Jewish and public, on the life of the Jewish people. The aim is not the forms of historical changes, but rather to highlight and confirm that the Jewish identity, as we know it today, is the result of historical development, and has been exposed to many forces that influenced it in the past and continues to shape the Jewish identity in the present.

إذا كان البعض يرى أن مفهوما "الشخصية" أو "الهوية" يشيران إلى نفس المعنى، ألا وهو: نتاج تفاعل بين مجموعة من البشر، ومركب من الظروف البيئية والتاريخية الثابتة على مدى زمنى معقول، فإن هذا الأمر لم يتوفر للجماعات اليهودية التى إنتشرت فى بقاع الأرض المختلفة، وعاشت تحت ظروف اجتماعية مختلفة، وتأثرت بهويات هذه المجتمعات بشكل أو بآخر، ونتيجة لذلك فإنه يمكن استخدام صيغة الشخصيات اليهودية، والهويات اليهودية، وصيغة الجمع لا تنكر الخصوصيات اليهودية، ولكنها لاتجمع بينها وكأن هناك صفة جوهرية أو عالمية كامنة فى كل اليهود. ومن هنا يمكننا أن نتحدث عن تمظهرات الهوية في المسرح اليهودي ويمكن دراسة تطور الشخصية اليهودية المتنوعة والمختلفة بدراسة سماتها المستمدة من أزمنة وأمكنة مختلفة. ومن الآراء المختلفة حول وضع اليهود فى أنحاء العالم، أن اليهود يعيشون فى "المنفى" وأن هذا الوضع كان من بين الأسس الأولية للغاية التى تشكل مضمون الوجود اليهودى ، وإنه فى الجزيئات و الذرات التى تبنى هويته الروحية والوجودية، وإنه جزء عضوى من الخرافات القومية لليهود، وأن المنفى ليس حالة خارجية مفروضة، بل حالة داخلية اختارها اليهود ويشتاقون إليها، وأن وجود اليهود يتخطى أى ظرف من الناحية الدينية، وكذلك أيضا من الناحية القومية. إذ أن اليهود يمكنهم أن يصنعوا أكبر الرذائل فى نظر إلههم، ويمكن أن يفقدوا كل ملامح هويتهم القومية ويظل وجودهم مضموناً، إنهم يُعاقبون ولكنهم لا يُبادون على الإطلاق. و فى مقابل هذا يُمنحون الوجود السيادى فى فلسطين، كما يمكنهم أن يتواجدوا خارج فلسطين وجوداً مؤقتاً منحدراً، ولكنهم يظلون بمثابة وجود ( وقليلة هى الشعوب التى تستطيع أن تتصور لنفسها كيف يمكن المحافظة على الهوية القومية بينما الشعب كله منفى من وطنه ). إن التغيرات التى صاحبت الهوية اليهودية، كما يقول أستاذ علم النفس الاجتماعى بالجامعة العبرية، تنبع من التطورات الفريدة والخاصة بكل مجتمع، من تغيرات طرأت على وضع اليهود فى العالم غير اليهودى، وتأثير حركات سياسية واجتماعية، يهودية وعامة، على حياة الشعب اليهودى. وليس المقصود أشكال التغيرات التاريخية، وإنما لإبراز وتأكيد أن الهوية اليهودية، كما نعرفها اليوم، هى ثمرة التطور التاريخى، وتعرضت للعديد من القوى التى أثرت فيها فى الماضى، ومستمرة فى تشكيل الهوية اليهودية فى الحاضر " . ER -