@Article{, title={The absence of Arabic in light of containment and civilization conflict تغییب العربیّة فی ظلّ الاحتواء والصراع الحضاری}, author={Emad Abd Yahya عماد عبد یحیى}, journal={Adab AL Rafidayn اداب الرافدين}, volume={37}, number={47}, pages={157-168}, year={2007}, abstract={Language in the familiar, as Ibn Jani says: (Voices expressed by people to realize their amis ). Definition refers to language as sounds and a social phenomenon and to its communicative expressive function. Ibn Khaldun looked at it as the phrase “the speaker about his intention ”, and mentioned that that phrase is a verbal tongue, so it must become an established ability in its active member, which is the tongue, and from this our attention uses the Holy Qur’an (the Arabic tongue) as a term referring to the Arabic language.

اللغة فی المتعارف کما یقول ابن جنی:(أصوات یعبر بها کل قوم عن أغراضهم). والتعریف یشیر إلى اللغة بوصفها أصواتاً وظاهرة اجتماعیة وإلى وظیفتها التعبیریة التوصیلیة. ونظر أبن خلدون إلیها بوصفها عبارة المتکلم عن مقصوده، وذکر أن تلک العبارة فعل لسانی فلابد من أن تصیر ملکة متقررة فی العضو الفاعل لها وهو اللسانومن هنا یلفت انتباهنا استعمال القرآن الکریم (اللسان العربی) مصطلحاً دالاً على اللغة العربیة .} }