TY - JOUR ID - TI - Applications of the theory of intuition in the drawings of young artists (Painters of Basra as a model) تطبيقات نظرية الحدس في رسوم الفنانين الشباب ( رسامو البصرة انموذجاً ) AU - Azhar Dakhil Mohsen أزهر داخل محسن PY - 2021 VL - 20 IS - مؤتمر الفن وثقافة المدينة - ملحق 40 SP - 278 EP - 294 JO - Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية SN - 1994697X 2706722X AB - The dualism of sense and intuition is one of the aesthetic concerns that philosophers and aesthetic thinkers have researched, a dichotomy between the real and perceived realm and the supreme ideal world that transcends in its theories all the tangible things. The human being, although it is a force not available to all, meaning that intuition is a faculty that is not universal, but its availability in some people and fades in others, and from here (René Descartes) emphasized that intuition is a direct mental knowledge that does not depend on the senses or imagination, but rather it arises on what The soul perceives it from mental light as a direct perception that is not preceded by preconceptions, that is, it is the ability to directly understand the truth without a grounded logical reasoning. And because intuitive philosophy is compatible with art as two rational options, the researcher established his topic on the overlap between intuition as a theory and art as an aesthetic given and the possibility of applying the mechanisms of intuition in contemporary Iraqi painting . Accordingly, the research was based on an introduction that included the research problem with and the following question: What are the aesthetic concerns of the theory of intuition in the paintings of Basrah's youth artists? In addition to presenting the importance of the research, the need for it and its goal, the limits of the research, the definition of terms, and the theoretical body is represented by major headings, the first: the epistemological concept of the theory of intuition and its relationship to philosophical thought , and the second title came: The work of the theory of intuition in drawing, and the third title is: Applications of intuition theory in the works of the work of young painters Basra as an intentional sample reached (5) models analyzed by the researcher, from which the researcher reached a number of results and conclusions.

تعد ثنائية الحس والحدس من الإشتغالات الجمالية التي بحث فيها الفلاسفة والمفكرين الجماليين ، ثنائية ما بين العالم الواقعي المدرك ، والعالم المثالي العلوي الذي يتجاوز في تنظيراته كل ما هو محسوس ، ولعل موضوعة البحث في تطبيقات نظرية الحدس بوصفها نظرية تشتغل على البحث في القوة الضامرة للكائن البشري ، مع أنها قوة ليست متاحة للجميع ، أي أن الحدس ملكة ليست كونية شاملة ، إنما توافره يكون في بعض الناس وتخبو عند الآخر ، ومن هنا أكد ( رينيه ديكارت ) بأن الحدس معرفة عقلية مباشرة لا تعتمد على الحواس أو الخيال ، إنما ينشأ على ما تتصوره النفس من نور عقلي كإدراك مباشر غير مسبوق بمقدمات ، أي أنه المقدرة على فهم الحقيقة مباشرة دون إستدلال منطقي ممهد . ولأن الفلسفة الحدسية تتوافق مع الفن بوصفهما خياران عقليان أسس الباحث موضوعته على التداخل ما بين الحدس كنظرية والفن بوصفه معطى جمالي وإمكانية تطبيق آليات الحدس في الرسم العراقي المعاصر . وعليه إنبنى البحث من مقدمة تضمنت مشكلة البحث وبالتساؤل الآتي : ماهي الإشتغالات الجمالية لنظرية الحدس في لوحات فناني شباب البصرة ؟ فضلاً عن طرح أهمية البحث والحاجة إليه وهدفه ، وحدود البحث ، وتعريف المصطلحات ، وتمثل المتن النظري بعنوانات رئيسة هي ، الأول : المفهوم المعرفي لنظرية الحدس وعلاقتها بالفكر الفلسفي ، وجاء العنوان الثاني : إشتغال نظرية الحدس في الرسم ، أما العنوان الثالث فهو : تطبيقات نظرية الحدس في أعمال رسامي شباب البصرة كعينة قصدية بلغ عددها ( 5 ) نماذج حللها الباحث ، ومنها توصل الباحث إلى عدد من نتائج والإستنتاجات . ER -