TY - JOUR ID - TI - Feminist discourse in the works of the artist and Sama Al Agha الخطاب النسوي في اعمال الفنانة وسماء الاغا AU - Asma'a Samir Halim Al-Hassani أسماء سمير حليم الحساني PY - 2021 VL - 20 IS - مؤتمر الفن وثقافة المدينة - ملحق 40 SP - 312 EP - 331 JO - Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية SN - 1994697X 2706722X AB - The research is determined by studying the feminist discourse in the works of the artist and Sama al-Agha, because of the combination of the local culture of the Iraqi environment and the contemporary feminist vision. And the sky of Aga? How did Agha practice her feminist vision in the text? The purpose of the research is to reveal the feminist discourse in the work of Agha through: 1- Exposing the cognitive system of feminist theory 2- Monitoring the type of feminist discourse in the works of the artist and Sama al-Agha. Then comes the importance of the research, which is determined by achieving a kind of cognitive interconnection between contemporary theories and plastic art, as well as what the research presents in terms of reading that carries a kind of novelty as a purely feminist reading. 2012), Spatially Iraq. The second chapter included two topics, the first concerned with providing a reading in the intellectual institutions of the feminist theory, while the second was concerned with studying the practices of the feminist discourse, then the third chapter, which represented the research procedures according to the method used, the research community, the research sample, the tool, and the analysis of the (4) sample. And finally, the fourth chapter that included the results and conclusions. The most important results were reached through the study: 1- An erotic discourse represented by embodying the duality of masculinity and femininity and with a kind of idealism, where the artist focused on what is emotional, far from playing on instincts as an attempt to break the stereotype that placed women in the category of instinct and seduction, so the emotional relationship here and the stories of lovers mixed with the features of the Iraqi heritage and its local symbols3-A social discourse related to popular traditions, represented by narrating the scenery of women's sessions in reviving religious rituals, and here the speech moved towards the role of women in creating a space of joy and pleasure, reflecting a different image towards the female who often described evil.

يتحدد البحث بدراسة الخطاب النسوي في اعمال الفنانة وسماء الاغا لما تضمنته اعمالها من مزاوجة بين الثقافة المحلية للبيئة العراقية والرؤية النسوية المعاصرة وقد اشتمل البحث على اربع فصول تضمن الاول الاطار المنهجي للبحث وضم مشكلة البحث التي ختمت بالتساؤلات الاتية : ما هي طبيعة الخطاب النسوي في اعمال الفنانة وسماء الاغا ؟ وكيف مارست الاغا رؤيتها النسوية في النص التشكيلي ؟ ليتحدد هدف البحث بالكشف عن الخطاب النسوي في اعمال الاغا من خلال : 1- الكشف عن المنظومة المعرفية للنظرية النسوية 2- رصد نوع الخطاب النسوي في اعمال الفنانة وسماء الآغا . ثم تاتي اهمية البحث التي تتحدد بتحقيق نوع من الترابط المعرفي بين النظريات المعاصرة والتشكيل النسوي العراقي ، كذلك ما يقدمه البحث من قراءة تحمل نوع من الجدة بوصفها قراءة نسوية خالصة ، اما حدود البحث فتحددت موضوعياً بدراسة الخطاب النسوي في اعمال الفنانة وسماء الاغا ، وزمانياً (2000-2012) ، مكانياً العراق وقد تضمن الفصل الثاني مبحثين اهتم الاول بتقديم قراءة في المؤسسات الفكرية للنظرية النسوية في حين عُني الثاني بدراسة ممارسات الخطاب النسوي ، ثم الفصل الثالث الذي تمثل بأجراءات البحث وفقاً للمنهج المستخدم ، مجتمع البحث ، عينة البحث ، الاداة ، تحليل العينة البالغ عددها (4) نماذج وأخيراً الفصل الرابع الذي تضمن النتائج والاستنتاجات ، وقد تم التوصل من خلال الدراسة ألى نتائج أهمها1-تضمن خطاب وسماء الاغا خطاب ايروتيكي تمثل بتجسيد ثنائية الذكورة والانوثة ولكن بنوع من المثالية حيث ركزت الفنانة على ما هو عاطفي بعيداً عن اللعب على الغرائز كمحاولة لكسر الصروة النمطية التي وضعت المراة ضمن خانة الغريزة والاغواء فالعلاقة العاطفية وحكايات العشاق امتزجت بملامح التراث العراقي ورموزه المحلية 2-خطاب اجتماعي يتعلق بالتقاليد الشعبية وتمثل بسرد مشهدية الجلسات النسائية في احياء الطقوس الدينية اذ تحرك الخطاب نحو دور المرأة في خلق فضاء من البهجة والسرور بما يعكس صورة مغايرة نحو الانثى التي غالباً ما وصفت الشر . ER -