TY - JOUR ID - TI - The Visual openness in sculptural formation For the artist Muhammad Alani الانفتاح البصري في التشكيل النحتي للفنان محمد العاني AU - Ahmed Khalif Mankhi احمد خليف منخي PY - 2021 VL - 20 IS - مؤتمر الفن وثقافة المدينة - ملحق 40 SP - 332 EP - 346 JO - Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية SN - 1994697X 2706722X AB - The current research deals with the visual openness in the sculptural formation of the artist Muhammad Al-Ani, and the first chapter contains the introduction to the research that dealt with the cognitive concept of openness through the ages and how it reflects on contemporary sculptural formation. The introduction ended with the following question: - How did Muhammad Al-Ani achieve visual openness with his creative achievements? It may have been from two topics. The first deals with self-openness, how it is, and what are the influences that contributed to it according to the opinions of specialists in that. As for the second topic, it dealt with visual openness in the global formation, as it explained how the beginnings of openness to modern formation were and what were the first actions that were the beginning of the launch towards visual openness and the most important pioneers In this and then the research procedures in which he dealt with five examples of the works of the artist Muhammad Al-Ani critically and analyzed, and then it followsThe most prominent search results: -1- The works of the artist Muhammad Al-Ani were distinguished by simplicity.2- Muhammad Al-Ani uses all the raw materials and materials available to him to produce artworks.3- The works of Muhammad al-Ani express the problems and concerns of contemporary man.4- The works of Muhammad Al-Ani were mostly made of non-durable and perishable materials and materials.5- Muhammad Al-Ani does not change the nature of the materials that he uses, but rather presents them as they are.6- Muhammad Al-Ani adopts the technique of arrangement and organization as a structural method for work without the use of binders or bonding materials.Then the conclusions were1- The works of Muhammad Al-Ani are distinguished by the ease of formation and the use of various materials in one artwork.2- Muhammad Al-Ani did not use traditional materials such as stone and bronze or sophisticated techniques.Then the conclusions and the sources come.

يتناول البحث الحالي الانفتاح البصري في التشكيل النحتي للفنان محمد العاني وقد احتوى الفصل الاول على مقدمة البحث التي تناولت المفهوم المعرفي للانفتاح عبر العصور وكيف انعكاس على التشكيل النحتي المعاصر و انتهت المقدمة بالتسائل الاتي :- كيف حقق محمد العاني انفتاح بصري بمنجزاته الابداعية؟اما الفصل الثاني فقد تكونمن مبحثين الاول تناول الانفتاح الذاتي وكيف يكون وماهي المؤثرات التي ساهمت به حسب اراء المختصين في ذلك اما المبحث الثاني فقد تناول الانفتاح البصري في التشكيل العالمي حيث وضح كيف كانت بدايات الانفتاح على التشكيل الحديث وماهي الاعمال الاول التي كانت البداية للانطلاق نحو الانفتاح البصري واهم الرواد في ذلك وثم تاتي اجراءات البحث التي تناول فيها خمس نماذج لاعمال الفنان محمد العاني بانقد و التحليل ثم تاتينتائج البحث وابرزها:- 1-امتازت اعمال الفنان محمد العاني بالبساطة.2-يستخدم محمد العاني كل مايتوفر له من خامات و مواد لانتاج اعمال فنية.3-تعبر اعمال محمد العاني مشاكل وهموم الانسان المعاصر .4-اعمال محمد العاني شكلت اغلبها من خامات و مواد غير معمرة وسريعة التلف .5-لايغير محمد العاني من طبيعة المواد لتي يستخدمها بل يعرضها كما هي.6-يعتمد محمد العاني تقنية الترتيب و التنظيم كطريقة بنائية للاعمالة دون استخدام لواصق او مواد رابطة تربط المواد .ثم الاستنتاجات وكانت1-تمتاز اعمال محمد العاني بسهولة التشكيل و استخدام خامات متنوعة في العمل الفني الواحد.2- لم يستخدم محمد العاني الخامات التقليدية كالحجر و البرونز او تقنيات معقدة.ثم تاتي الاستنتاجات و المصادر. ER -