TY - JOUR ID - TI - The morphological transformations of the image in modern European painting (Installed plates as a model) التحولات الشكلية للصورة في الرسم الأوربي الحديث ( اللوحات المركبة أنموذجاً ) AU - Nawras Adnan Shihab Ahmed نورس عدنان شهاب احمد PY - 2021 VL - 20 IS - مؤتمر الفن وثقافة المدينة - ملحق 40 SP - 389 EP - 409 JO - Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية SN - 1994697X 2706722X AB - The current study, entitled as (Formal transformations of the image in Modern European Drawing(Composite Paintings as a model)) investigates an artistic phenomenon that has itsan aesthetic and intellectual reference in the arts of ancient civilizations, which affected the products of modern European drawing in many artworks that are characterized by the multiplicity of scenes, to discover the features of the transformation and its aesthetical characteristics in the contexts of the structure of the image that came together with the desire of some artists to produce a multi-parts complex artwork that differs in composition and form from a single painting.The formal transformations in such works resulted in the emergence of another transformations at the level of the general structural pattern of modern European painting that its artistic schools are known by the development according to the dictates of the intellectual pressures of each stage, so that art has made a clear transformation in the aspects of producing the artistic image in terms of construction and performance, and in various ways that drawing was subjected to a linear sequential format that combines several works of a variable structural pattern to witness the emergence of more contiguous visual surfaces.The current research includes four chapters, the first one deals with the research problem, its importance and the need for it, passing through the research aim that centered on (Detecting the formal transformations of the image structure in Modern European Drawing) and define terminology.The second chapter includes the theoretical framework that contains two basic topics, the first one deals with the formal transformations of the image structure in ancient civilizations, while the second deals with the transformations of the composite image in the European Renaissance paintings.The third chapter of the study includes the procedures related to the research that are (50) technical models for the time period (1910 - 1973 AD), and(5) artistic models were chosen intentionally as research samples to achieve the goal of the research, and in conclusion.

تتقصى الدراسة الحالية الموسومة بـ ( التحولات الشكلية للصورة في الرسم الاوربي الحديث – اللوحة المركبة انموذجاً ) ظاهرة فنية لها مرجعيتها الجمالية والفكرية في فنون الحضارات القديمة والتي القت بظلالها على نتاجات الرسم الاوربي الحديث في العديد من الاعمال الفنية التي تتصف بتعددية المشاهد ، لنكتشف سمات التحول وخصائصه الجمالية في سياقات بنية الصورة التي تساوقت مع رغبة بعض الفنانين لانتاج عمل فني مركب متعدد الاجزاء يختلف من حيث التركيب والنسق عن اللوحة المنفردة ، فالتحولات الشكلية في مثل هكذا اعمال اسفرت عن ظهور تحولات اخرى على مستوى النسق البنائي العام للرسم الأوربي الحديث المعروف عن مدارسه الفنية التطور وفق ما تمليه الضواغط الفكرية لكل مرحلة ، ليحرز الفن تحولاً واضحاً في جوانب انتاج الصورة الفنية من الناحية البنائية والانشائية والأدائية وبطرائق شتى خضع الرسم معها لنسق تتابعي خطي يجمع بين عدة اعمال ذات نسق بنائي متغيّر لنشهد ظهور المزيد من السطوح البصرية المتجاورة ، تضمن البحث الحالي اربعة فصول تناول الاول منها مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه ، مروراً بهدف البحث الذي تمحور في ( الكشف عن التحولات الشكلية لبنية الصورة في الرسم الاوربي الحديث ) وتحديد المصطلحات ، اما الفصل الثاني فقد تضمن الاطار النظري الذي احتوى على مبحثين اساسيين ، تناول الاول منهما التحولات الشكلية لبنية الصورة في الحضارات القديمة ، في حين تناول الثاني تحولات الصورة المركبة في رسوم عصر النهضة الاوربية ، اما الفصل الثالث للدراسة فقد اشتمل الاجراءات المتعلقة بمجتمع البحث البالغ عدده (50) انموذجاً فنياً للحقبة الزمنية ( 1910- 1973م ) ، وتم اختيار عينة البحث البالغ عددها (5) نماذج فنية بشكل قصدي لتحقق هدف البحث ، وفي الختام جاء الفصل الرابع . ER -