TY - JOUR ID - TI - The mechanics of pop art in an artificial rationalization of the above reality ميكانيزم فن البوب في عقلنة اصطناع ما فوق الواقع AU - Zahra'a Mahoud Mohammed زهراء ماهود محمد PY - 2021 VL - 20 IS - مؤتمر الفن وثقافة المدينة - ملحق 40 SP - 425 EP - 452 JO - Misan Journal of Academic Studies مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية SN - 1994697X 2706722X AB - Postmodern arts, in their closest approach and merging with the scientific tendency, are realistic arts whose realism stems from its eagerness to contemplate, walk and coincide little with the temporal being of the world, which is always restored by analogy to impotence and irrationality in its conditions and constructions that surpass its nature, thus practicing a continuous fierce denial of it ( The world), and it refers to him a neutral stance, empty of its potentials, so that it is woven according to paganism and transformational pluralism suggested by the capitalist ideology. The position of neutrality and the project of the arbitrary creation of the entity worlds of society has taken place and is taking place with the effectiveness of the arts, sciences and media that have been enriched by the richness of the artistic image, so contemporary art is distinguished by its pragmatism that has taken a functional dimension in changing the individual and society after adapting them according to the coming of the artificial reality that is the height of the original reality. Therefore, this study intends to clarify the functional dimension of postmodern arts, including the popular art, in rationalizing the irrationality of post-industrial society. The systematic planning of the research was divided into four chapters, the first of which deals with realism as an approach and a vision of reality, history, thought and transformation. The second chapter deals with the irrationality of postmodern thought, which has taken its conflictual position with modernity as the basis for the beginning of its emergence and the sweeping of its universality, the world, to the extent that societies have become alienated in their identity and cultural differentiation.Whereas the third chapter deals with the effectiveness of public art in achieving that rationalization, ensuring eminence, and withdrawing social approval without consent in the processes of merging with the chaos of contemporary life. Therefore, postmodern arts, including pop art, had to abandon the concept of artistic work, as a painting, and use the universality of the concept of formation. The artist who assimilates all the apparent and performative techniques and accounts for the element of shock and astonishment resulting from the absence of textualism in the artistic outcomes, and legitimizes all the elements of the shocking artistic work through justification and not the judgment of taste or reason because the goal of Pop Art is to rationalize the state of chaos in the super-artificial, strange and irrational reality. In the fourth chapter, the research ends with a set of results resulted from the theoretical framework.

ان فنون ما بعد الحداثة في اكثر توجهاتها اقترابا وتدامجا بالنزعة العلومية هي فنون واقعية , تتأتى واقعيتها من حرصها على التعاصر والتمشي والتطابق غير القليل مع كيانية العالم الزمانية التي تُسترد دوما بالقيس الى اللاثبات واللاعقل في اشتراطاته وانبناءاته التي تتفوق على طبيعيته فتمارس نفيا شرسا مستمرا له (العالم ) , وتحيل له موقفا تحييديا خليّا من سوانح امكاناته لينتسج على وفق وثنية وتعددية تحويلية تقترحها الايديولوجيا الرأسمالية . ان موقف التحييد ومشروع التخليق العسفي للعوالم الكيانية للمجتمع انما جرت وتجري بفاعلية الفنون والعلوم ووسائل الاعلام التي اغتذت بثراء الصورة الفنية , لذا تميز الفن المعاصر بنزعته الواقعية التي اتخذت بعدا وظيفيا في تغيير الفرد والمجتمع بعد تكييفهما على وفق مآتي الواقع المصطنع الذي هو تعلّة الواقع الاصلي . لذا عمدت هذه الدراسة على تبيان البعد الوظيفي للفنون ما بعد الحداثية ومنها الفن الشعبي الجماهيري ال ( popular art ) في عقلنة لاعقلانية المجتمع ما بعد التصنيعي . لقد تقسمت الخطاطة المنهجية للبحث في اربعة فصول تناول الاول منها , الواقعية كمنهج ورؤية للواقع , تاريخا وفكرا وتحولا . اما الفصل الثاني فقد تناول لاعقلانية فكر ما بعد الحداثة الذي اتخذ من موقفه التنازعي مع الحداثة اساسا لبداية ظهوره واكتساح شموليته , العالم , الى الحد الذي غدت فيه المجتمعات منسلبة في هويتها وتمايزها الثقافي . في حين تناول الفصل الثالث فاعلية الفن الجماهيري في تحقيق تلك العقلنة وضمان المماهاة وسحب الموافقة الاجتماعية بلا موافقة في عمليات التدامج مع فوضى الحياة المعاصرة , لذا كان على فنون ما بعد الحداثة ومنها البوب ارت , ان تهجر مفهوم العمل الفني , كلوحة , وتستعين بشمولية مفهوم التشكيل الفني الذي يستوعب كل التقنيات الاظهارية والادائية ويستأثر عنصر الصدمة والادهاش المتأتّي من غياب النصوصية في الناتجات الفنية , وتُشرعن كل مقومات العمل الفني الصادم عبر التبرير وليس حكم الذوق او العقل لان هدف البوب آرت هو تعقل حالة الفوضى في الواقع المصطنع الفائق , الغريب واللاعقلي . وفي الفصل الرابع ينتهي البحث الى مجموعة من النتائج اسفر عنها الاطار النظري . ER -