TY - JOUR ID - TI - جماليات الاداء الحركي في عروض المسرح الصامت مسرحية (انفنتي) انموذجاً جماليات الاداء الحركي في عروض المسرح الصامت مسرحية (انفنتي) انموذجاً AU - Bahaa Zuhair Kazim بهاء زهير كاظم PY - 2021 VL - 1 IS - 43 SP - 489 EP - 504 JO - Journal of The College of Education مجلة كلية التربية SN - 24171994 25185586 AB - The research included two topics, the first is the concept of aesthetics and meaning, as the researcher dealt with the most important philosophers ’views on the concept of aesthetics, and the second topic is the beginnings of the emergence of silent theatrical performance through the various ages to the postmodern era. Silent theater, and the researcher came up with a set of indicators, then research procedures - the research community, its intentional sample and its analysis, as it carries the characteristics of the silent theater performances, then discusses the results, conclusions, recommendations, proposals and finally a list of sources.

تضمن البحث مبحثين, الأول مفهوم جمالية الدلالة والمعنى, إذ تناول الباحث فيه أهم آراء الفلاسفة عن مفهوم الجمالية, والمبحث الثاني هو بدايات نشأة الأداء المسرحي الصامت عبر العصور المتنوعة الى عصر ما بعد الحداثة اذ تطرق الباحث الى اهم مميزات تلك العصور وكيفية تعامل الممثل ضمن مفهوم المسرح الصامت, وقد خرج الباحث بمجموعة من المؤشرات ثم اجراءات البحث- مجتمع البحث وعينته القصدية وتحليلها كونها تحمل صفات عروض المسرح الصامت, ثم مناقشة النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات واخيراً قائمة المصادر. ER -