TY - JOUR ID - TI - Treating Grief with Philosophy (Reading in Seneca’s Consolation) علاج الحزن بالفلسفة (قراءة في عزاء سينيكا) AU - Salam Abd Al Jaleel Hussein . سلام عبد الجليل حسين PY - 2021 VL - 3 IS - 42 SP - 1039 EP - 1060 JO - LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية SN - 19995601 26635836 AB - He raised in my mind the idea of this research, those great phrases that Seneca wrote from his exile to his mother (Philadelphia), as condolences to her for his separation, and how despite the pain he suffers from the pain of separation, he awakens her motivation and advises her with patience, adaptation of memories, and insistence on Study and learning, shielding philosophy and its means against the emotion of sadness, and transforming causes of misery into causes of happiness. Reminding her of the good things that nature and divine providence granted her, and he gives her an example of how he transformed the exile into a station for philosophical contemplation and consideration, it is a message from a philosopher; This means that it is not a message addressed only to his mother; Rather, to all mankind, a message from a philosopher who used to see the whole earth as his home and see himself as a citizen of the whole world. So, life was just as Seneca embodied it; A continuous therapeutic process, created by mental exercises to wean the mind from its crude confiscations, and the works of this philosopher describe the process of healing through which the reader can achieve virtue, and Seneca often involves the reader in this process ....

لقد اثار في ذهني فكرة هذا البحث ، تلك العبارات العظيمة التي كتبها (سينيكا) من منفاه ، الى أمه ( هلفيا) ، كتعزية لها على فراقه ، وكيف انه رغم ما يعانيه من ألم الفراق ، يستنهض همتها ويوجه لها النصح بالصبر وتطويع الذكريات ، والإصرار على الدراسة والتعلم ، والتدرع بالفلسفة ووسائلها ضد إنفعال الحزن ، وتحويل اسباب الشقاء الى اسبابٍ للسعادة. مُذكراً إياها بالخيرات التي منحتها اياها الطبيعة والعناية الالهية ، ويضرب لها مثلاً في كيفية تحويله المنفى الى محطة للتأمل والنظر الفلسفي ، إنها رسالةٌ من فيلسوف ؛ وهذا يعني أنها ليست رسالةً موجهةً الى أمه فقط ؛ بل الى البشرية جمعاء ، رسالةٌ من فيلسوفٍ كان يرى الأرض كلها موطنه ويرى في نفسه مواطناً لكل العالم. ، لذا كانت الحياة كما جسّدها سينيكا ؛ عملية علاجية مستمرة ، أبدعتها التدريبات العقلية لفطام العقل عن مصادراته الفجّة ، وتصف أعمال هذا الفيلسوف ، عملية العلاج ، التي يمكن للقارئ أن يحقق من خلالها الفضيلة ، وغالباً ما يُشرك سينيكا القارئ في هذه العملية   ER -