@Article{, title={Musical influences and their aesthetic indicators in the theatrical Iraqi show (o body. Talk) as a pattern. المؤثرات الموسيقية ودلالتها الجمالية في العرض المسرحي العراقي (تذكر ايها الجسد) إنموذجاً}, author={Shaymaa Hussein Tahir شيماء حسين طاهر}, journal={LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية}, volume={3}, number={42}, pages={726-743}, year={2021}, abstract={The musical influence is an important element in the process of receiving because of its implications. It is an important element that reveals the general atmosphere and in a semantic, aesthetic and indicative center that supports the presentation. The first chapter included (the theoretical framework) and included the research problem represented by the following question (Where do the aesthetics of the musical influence lie in the presentation and what is its significance? The aesthetic in the Iraqi theatrical performance), and the importance of the research included shedding light on the musical influence as an aesthetic sign that has various connotations in the theatrical performance system. The aim of the research is to identify the musical influence in the Iraqi theatrical performance and the mechanisms of its operation as an aesthetic sign that contributes to the taste of the show and its interpretation. The research was concluded with definitions, and the second chapter included two topics, the first section included musical influences as an aesthetic mediator, while the second topic included the musical influence as a psychological aesthetic mediator.The second chapter concluded with the indicators that resulted from the theoretical framework.The third chapter is devoted (research procedures) and the indicators that resulted from the theoretical framework as a tool for analysis within a descriptive (analytical) approach and scenes of performances and photographs to come to the analysis of the presentation (Remember, O Body) directed by (Mohamed Muayyad) in (2010).And in an intentional way for reasons justified by the researcher to keep pace with the investigations and to achieve the objectives of the research and solve a problem. The fourth chapter concluded a number of results, the most important of which are:1-The musical influencer turns into a sign that transmits its code through kinetic performance2-The musical influence turns into a signal system that reduces languageThen conclude with a summary of the search words.

يعد المؤثر الموسيقي عنصر مهم في عملية التلقي لما يحمله من دلالات فهو عنصر مهم كاشف للجو العام وبشكل مركز دلالي وجمالي واشاري يدعم العرض ، تضمن الفصل الاول (الاطار النظري) والمتضمن مشكلة البحث المتمثلة بالتساؤل التالي(اين تكمن جماليات المؤثر الموسيقي في العرض وما هي دلالتها الجمالية في العرض المسرحي العراقي)، كما تضمن اهمية البحث تسليط الضوء على المؤثر الموسيقي كعلامة جمالية لها دلالات متنوعة في منظومة العرض المسرحي. اما هدف البحث هو التعرف على المؤثر الموسيقي في العرض المسرحي العراقي واليات اشتغاله كعلامة جمالية تسهم في تذوق العرض وتأويله تذكر ايها الجسد أنموذجاً وشمل الفصل حدود البحث التي حددت مكانياً في العراق وزمانياً وم 2012وموضوعيا المؤثرات الموسيقية ودلالتها الجمالية في العرض المسرحي العراقي) ومن ثم تحديد مصطلحات البحث واختم بالتعريفات وقد احتوى الفصل الثاني متضمن مبحثيين المبحث الاول المؤثرات الموسيقية بوصفها وسيطاً جماليا اما المبحث الثاني المؤثر الموسيقي بوصفهِ وسيط جمالي نفسي.واختتم الفصل الثاني بالمؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري.وكرس الفصل الثالث (اجراءات البحث) والمؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري بوصفها اداة للتحليل ضمن منهج وصفي (تحليلي) ومشاهد العروض والصور الفوتوغرافية لياتي تحليل عرض (تذكر ايها الجسد) المخرج (محمد مؤيد) عام (2010).وبالطريقة القصدية لاسباب سوغتها الباحثة لمسايرة المباحث ولتحقيق اهداف البحث وحل مشكلة ولخلص الفصل الرابع الى عدد من النتائج اهمها: 1-المؤثر الموسيقي يتحول الى علامة تبث شفرتها من خلال الاداء الحركي 2-يتحول المؤثر الموسيقي الى نظام اشاري يعمل على اختزال اللغة ثم اختتم بملخص البحث الكلمات .الكلمات المفتاحية: مؤثر، الموسيقى، جمالية. } }