TY - JOUR ID - TI - Attendance and absence in reading the graphic (picture drawing) الحضور والغياب في قراءة اللوحة التشكيلية (الرسم) AU - NADA ABDUL HADI MAHDI ندى عبد الهادي مهدي PY - 2021 VL - IS - 137 SP - 781 EP - 806 JO - AL-ADAB JOURNAL مجلة الآداب SN - 1994473X 27069931 AB - The concept of attendance and absence is one of Derrida's deconstructive arguments, because all procedures for the critical process of deconstruction are subject to the presence of functions and the absence of meaning. On this basis, the researcher determines the coordinates of her research tagged "Attendance and Absence in Reading the graphic picture" (Drawing). The first chapter - the methodological framework - includes the research problem, which was summarized by the question: What are the mechanisms of attendance and absence in reading the graphic picture? "The importance of the research is represented by the importance of the subject of artistic criticism as one of the trends of contemporary art education. As for the aim of the research, it is - revealing the mechanisms of attendance and absence in reading the graphic picture -.The second chapter - theoretical framework and previous studies - the first topic comes under the title - deconstruction as a contemporary critical trend - while the second topic is identified entitled - Reading the graphic picture. As for the third chapter - the research methodology and procedures - it comes by defining the descriptive analytical approach as being the closest to the current research requirements. The research, its sample and the research tool are identified. The fourth chapter deals with presenting the results, conclusions, recommendations, and proposals. In the end comes the list of sources.

يُعد مفهوم الحضور والغياب أحد مقولات (دريدا) التفكيكية لان جميع إجراءات العملية النقدية للتفكيك تخضع لحضور الدوال وغياب المدلول. وعلى هذا الاساس حددت الباحثة إحداثيات بحثها الموسوم "الحضور والغياب في قراءة اللوحة التشكيلية (الرسم) " تضمن الفصل الاول – الإطار المنهجي – مشكلة البحث والتي لُخصت بالسؤال: كيف تتم قراءة اللوحة التشكيلية على وفق الحضور والغياب؟ " وجاءت أهمية البحث متمثلة بأهمية موضوع النقد الفني بصفتهِ أحد اتجاهات التربية الفنية المعاصرة. أما هدف البحث فقد كان –الكشف عن كيفية قراءة اللوحة التشكيلية على وفق اليات الحضور والغيابِ. وتضمن الفصل الثاني - الاطار النظري ودراسات سابقة- المبحث الأول جاء بعنوان– التفكيكية كاتجاه نقدي معاصر – في حين حُدد المبحث الثاني بعنوان- قراءة اللوحة التشكيلية. اما الفصل الثالث – منهجية البحث واجراءاته - فجاء من خلال تحديد المنهج الوصفي التحليلي بصفته الاقرب لمتطلبات البحث الحالي وتم تحديد مجتمع البحث وعينتهِ واداة البحث وتناول الفصل الرابع عرض النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وختم البحث بقائمة المصادر. ER -