TY - JOUR ID - TI - Al-Ghazali's concept of causation مفهوم الغزالی للسببیة AU - Qasim Yahya Ismail قاسم یحیى اسماعیل PY - 1979 VL - 9 IS - 11 SP - 147 EP - 181 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - The idea of ​​causation occupies a fundamental position in the general philosophical structure, as it is the common basis in philosophical investigations, it is a basis in metaphysics, and it is a basis in research methods and methods of science, and Muslim philosophers have dealt with investigations of causation in an investigative, scientific and philosophical manner. Sabiyya, as a philosophical category and as a scientific principle, is a concept that is not specific to a time without another or to a generation without another. It is an incessantly rising concept in the core of related history that it is linked to thought, whether philosophically thought or scientifically.Our age is the age of science and the age of growing sense of the need to develop research methods in a way that keeps pace with the development of science. Philosophy is the most urgent need for a critical review of the investigations of causality in Islamic philosophy.In our view, this research constitutes a necessary step for a critical review of the study of the issue and I mean - Al-Ghazali's concept of causation - in spite of multiple attempts that sometimes may not be more than merely indications to Al-Ghazali's stance towards it. Likewise, the subject’s lack of a serious and detailed study of Arabic writings. I found it necessary for us to research this topic due to its importance.As for the importance of research, it is focused on highlighting the scientific, philosophical and verbal aspect of the concept of causation, and the position of Imam Al-Ghazali towards it. We will try our best to show the arguments that he established in refuting the idea of ​​causation.This theory has emerged in cosmic theories, namely creationism, emanation, and among materialists who say the world is old. The philosophers of Islam have attached great importance to them because it is one of the prerequisites of creation theory and emanation theory, which are the two prevailing theories in the heritage of Islamic philosophy.This research is a modest contribution to enriching the national culture and then reviving and strengthening the Islamic scientific heritage by discussing the thought that provided the human heritage with inexhaustible supplies and food.

تحتل فکرة السببیة مکانة جوهریة فی البناء الفلسفی العام ، فهی الأساس المشترک فی المباحث الفلسفیة، انها اساس فی المیتافیزیاء، وهی اساس فی مناهج البحث و طرائق العلم، والفلاسفة المسلمون تناولوا مباحث السببیة بأسلوب استقصائی علمی فلسفی. ان السبیة کمقولة فلسفیة و کمبدأ علمی ، مفهوم لایختص بزمن دون آخر ولا بجیل دون آخر فهو مفهوم متصاعد بلا انقطاع فی صلب التاریخ المتصل انه یرتبط بالفکر ، فلسفیا کان الفکر او علمیا.وعصرنا هو عصر العلم وعصر تنامی الاحساس بضرورة تطویر مناهج البحث تطویرا یساوق تطور العلم. والفلسفة هی فی امس ماتکون الحاجة إلى مراجعة نقدیة لمباحث السببیة فی الفلسفة الاسلامیة .أن هذا البحث یشکل فی نظرنا خطوة ضروریة لمراجعة نقدیة لدراسة المسألة واعنی - مفهوم الغزالی للسببیة - على الرغم من المحاولات المتعددة التی قد لا یعدو أحیانا أن یکون مجرد اشارات إلى موقف الغزالی منها. وکذلک افتقار الموضوع لدراسة جادة مفصلة فی الکتابات العربیة، وجدت لزاما علینا أن نلج بالبحث فی هذا الموضوع نظرا لاهمیته .اما اهمیة البحث فتنصب فی ابراز الجانب العلمی و الفلسفی و الکلامی لمفهوم السببیة ، و موقف الإمام الغزالی منها وسوف نحاول جهدنا أن نبین الحجج التی اقامها فی دحض فکرة السببیة.لقد برزت هذه النظریة فی نظریات کونیة وهی نظریة الخلق ، الفیض، ولدى المادیین الذین یقولون بقدم العالم. ولقد علق علهیا فلاسفة الاسلام اهمیة کبیرة لانها من مستلزمات نظریة الخلق ونظریة الفیض وهما النظریتان السائدتان فی تراث الفلسفة اسلامیة . وهذا البحث مساهمة متواضعة فی اثراء الثقافة القومیة ومن ثم احیاء وتعزیز التراث العلمی الإسلامی من خلال مناقشة الفکر الذی أمد التراث الإنسانی بمدد و غذاء لاینضب. ER -