TY - JOUR ID - TI - Imam Ali's Speech on Unity: An Aesthetic Reading خطبة الامام علي (في الحث على التآلف ) قراءة جمالية AU - Rebab Hussein Moneer رباب حسين منير كريم PY - 2021 VL - 46 IS - 2 SP - 318 EP - 327 JO - Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية SN - 27073580 27073599 AB - Imam Ali (peace be upon him) is considered as one of the distinguished rhetoricians as his thoughts reflected in "Nahj al Balagha" in forms of artistic models attracting the reader's attention. The present research examines one speech that carries many behaviorist and educational ideas which are directed towards the concept of unity from an aesthetic point of view with reference also to the indicative aspect. It was found that the speech language is diverse in themes and structure. It comprises repetition and antithesis, besides the various sentence patterns. It focused on sonorous sounds to make it more conceivable. There was also a depiction of literary images where simile and metaphor were the major figures since these help understand the content. Also, since Imam Ali was linguistically competent in approaching Quran as a text, he exposed the role of cadence in communicating the aesthetic, psychological and connotative effects using parallelism, archaism, and alliteration. Thus, out of these elements, the Imam was able to construct a texture lexically interwoven and clear through the use of antonyms and synonyms as well as the compact syntactic format.

إن الامام علي (عليه السلام) من أعلام الفصاحة والبلاغة ،ومثل كتاب نهج البلاغة وجها من وجوهها ،وضع فيه افكاره في قوالب فنية راقية لجذب المتلقي وشد انتباهه .و يدرس البحث خطبة واحدة حملت افكارا توعوية وسلوكية هي (في الحث على التآلف) وعلى الرغم من قصرها امتازت بسمات فنية عديدة حاولنا استبانة هذه الجوانب الفنية دون إغفال جانبها الدلالي. وقد تبين أن لغة الخطبة متنوعة السمات والمظاهر ،فقد جمعت بين الطباق والتكرار والجمل النحوية المتنوعة كما عزفت على حروف الجهر اكثر من الهمس لإعلاء صوت العقل ، وإلى جانب هذا التنوع اللغوي نجده يوظف الصور الأدبية التي طغت فيها الصورة التشبيهية لأهميتها في تقريب المعاني واستجلائها ولما كان الامام علي (عليه السلام) يملك البراعة اللغوية المتحاورة مع النص القرآني لم يغفل دور الايقاع في الايصال والتأثير الجمالي والنفسي والدلالي فوظف السجع والجناس والتوازي ،فضلا عن إعلاء ايقاع الخطبة بفعل الركون إلى حروف الجهر غالبا. وقد استطاع أن يبني من كل هذه العناصر لبنة متماسكة بالاستعانة بالتراص المعجمي الواضح باستعمال التكرار والتضاد والترادف إلى جانب التراص النحوي. ER -