TY - JOUR ID - TI - FAZIL HÜSNÜ DAĞLARCA’NIN ŞİİRLERİNDE KORKU ANLAYIŞI مفهوم الخوف في أشعار فاضل هسنو داغلارجا AU - Hazim Mohammed Hussein حازم محمد حسين PY - 2021 VL - IS - 16 SP - 80 EP - 115 JO - Translation&linguistics الترجمة واللسانيات SN - 22260161 AB - Fazıl Hüsnü DAĞLARCA, kadim gelenekleri yaşatma noktasında, üslup ve ele aldığı konular bağlamında Türk ve dünya edebiyatında şüphesiz çok önemli yeri olan büyük bir şairdir. 20. Yüzyıl şairlerinin en önemlilerinden olan Fazıl Hüsnü DAĞLARCA, esas itibariyle, insan psikolojini oldukça iyi bilmekte ve bunu eserlerine başarılı bir şekilde yansıtabilmektedir. Bunun kanıtı -hiç şüphesiz- eserlerinde, yani şiirlerinde görülmektedir. Tüm edebiyat hayatı boyunca, yalnızca şiirle iştigal etmiş olan şair, çocuk psikolojisini ve bunun bir tezahürü olarak, çalışmamızın da ana konusu olan ‘korku’ olgusunu başarılı bir şekilde işlemiştir. Çocuk olgusuna eserlerinde yer veren şairlerin başında gelen DAĞLARCA, yetişkinler tarafından anlaşılması oldukça zor olan onlarca konuyu, etkili ve pratik bir biçimde gözler önüne sermektedir. Bunların başında gelen, herkesin kendi doğası ve karakterine göre şekillenip daima ruhunda var olan, buna rağmen tarifi oldukça güç olan korkuyu, DAĞLARCA’nın penceresinden, eserlerinden yapacağımız alıntılarla incelemeye gayret edeceğiz. Bunu yaparken, öncelikle Fazıl Hüsnü DAĞLARCA’nın hayatına, eserlerine ve eserlerinin temel özelliklerine kısa bir bakış atacak, ardından DAĞLARCA’yı korku olgusunu işlemeye yönelten iki sebebi, son olarak da her iki durumu da kapsayan korku çeşitlerini açıklayacağız. Alıntıladığımız şiirleri, -büyük oranda- DAĞLARCA'ya hak ettiği şöhreti kazandıran ve edebi çevrelerce tanınmasını sağlayan ÇOCUK VE ALLAH isimli şiir kitabından hareketle 8 ana başlıkta işleyeceğimizi bildirmek isteriz. Genel olarak göze çarpan ve diğer türevlerinden daha kuvvetli -sırayla- şekilsizlik, karanlık, çocuklar, uyku ve rüyalar, yaşamak, sonsuzluk, nedamet ve sesler olmak üzere 8 ana başlıkta şairin, ilgili hususa yaklaşımını değerlendireceğiz. Bunu yaparken eserlerinden yaptığımız alıntılarda olabildiğince objektif davranacağımızı ve aslına sadık kalmaya gayret edeceğimizi belirtmek isteriz.

يعتبر فاضل حسنو داغلارجا شاعراً من الشعراء العظماء ممن يمتلكون بلا شك بمكانة مرموقة في الأدب التركي والعالمي من حيث الحفاظ على التقاليد القديمة الحية وسياق الأسلوب والموضوعات الأدبية .يعتبر فاضل حسنو داغلارجا ، أحد أهم شعراء القرن العشرين ، لديه خبرة جيدة بعلم النفس البشري ويمكنه أن يعكس ذلك من خلال إبداعه ونجاحه بأعماله الأدبية . وينعكس ذلك بلا شك في أعماله وخاصة في قصائده ، طوال حياته الأدبية . لقد نجح الشاعر، الذي كان يتعامل مع الشعر، في معالجة نفسية الطفل ، وكمظهر من مظاهر المجتمع ، فإن ظاهرة "الخوف" والذي يعتبر الموضوع الرئيسي لدراسة داغلارجا ، لقد كان الشاعر من أبرز الشعراء الذين أهتموا في أعماله وخاصة في أشعاره لظاهرة الخوف عند الطفل ، ويبين الشاعر من خلال أشعاره بشكل نظري وعملي عن عشرات الموضوعات التي يصعب على البالغين فهمه . نسعى في هذا البحث العمل للوقوف على موضوع الخوف ، حيث ان الخوف متجذر في طبيعة وشخصية كل شخص وهو موجود دائمًا في داخله ، ولكن ومن خلال إقتباسات أعمال داغلارجا يتبين لنا فن إبداعي كبير في موضوع الخوف عند الاطفال . ينقسم موضع بحثنا بايجاز لمحة موجزة عن حياة فاضل حسنو داغلارجا وأعماله والميزات أعماله ، ثم سنشرح مفهوم ظاهرة الخوف عند داغلارجا ، وأخيراً سنشرح أنواع الخوف عند الانسان.نود أن نذكر أننا سنعالج القصائد التي ذكرناها تحت ثمانية عناوين رئيسية ، بدءًا من كتاب الشعر" الأطفال والله" الذي أبدع به الشاعر وأعطى لهذا العمل الأدبي الشهرة التي يستحقها وأصبحت من إحدى أهم الأعمال الأدبية المعروفة في الأوساط الأدبية.خلال بحثنا هذا سَنُكون موضوعيين جداً في اقتباس الأبيات الشعرية من أعماله وسنسعى جاهدين للبقاء مخلصين وصادقين بوصف هذا العمل الأدبي ER -