TY - JOUR ID - TI - The News and Its Rhetorical Purposes in Explanation (The Facilitation of The Karim Al-Rahman) by Sheikh Abdulrahman al-sadi (1307-1376 AH) الخبر وأغراضهُ البلاغيةِ في تفسير (تيسير الكريم الرحمن) للشيخ عبد الرحمن السعدي (1307- 376 هـ) AU - Ahmed Hasan Ahmed أحمد حسن أحمد AU - Munir Mohammed Daham منير محمد دحام PY - 2021 VL - 13 IS - 47-1 SP - 60 EP - 77 JO - Journal of Al-Farahidi's Arts مجلة آداب الفراهيدي SN - 26638118 20749554 AB - The research came to detect search of semantics science important its news. The news; He is all talk may be believing and lying for the same. With this, what was definitely true such as the noble Quran and the Prophets hadith will came out and scientific facts, the original in the news is that it cancels for two basic purposes. Either for the benefit of the news, and it is intended for the statement of the addressee, the verdict included in the sentence, or the benefit is necessary, and this purpose is useful that the speaker knows a judgment. The production of speech in these cases signals the output on the apparent necessity, and the speech often comes out in contrast to it, leaving it out of its true profession into a metaphorical meaning. and it is understood from the speech and the circumstantial clues, and it indicates the command, the prohibition, the supplication, or the threat. Which Sheikh AL-Saadi brferr to in his interpretation of Tasir AL-karim alrahman in the interpretation of the words of manan, as this interpretation is prepared for the sake of interpretations and the best of them, as he distinguished the ease and clarity of the phrase far from filling and lengthening and avoiding the filling that is useless.

جاء هذا البحث ليُظهر مبحثاً من أهم مباحث علم المعاني وهو الخبر، والأصل في الخبر أن يُلقى لغرضين أساسيين، إمّا لفائدةِ الخبر ويُراد به إفادة المُخَاطَب الحكم الذي تضمنته الجملة، أو لازم الفائدة ويفيد هذا الغرض أنّ المتكلم عالم بالحكم، وإخراج الكلام في هذه الأحوال هو (إخراج الكلام على مقتضى الظاهر)، وكثيراً ما يخرج الكلام على خلافهِ، فيخرج من معناه الحقيقي إلى معنى مجازي يُفهم من سياق الكلام وقرائن الأحوال فيفيد معنى الأمر، أو النهي، أو الدعاء، أو التهديد، وقد وقفتُ على أحد عشر غرضاً من أغراض الخبر المجازيةِ التي أشار إليها الشيخ السعدي في تفسيرهِ (تيسير الكريم الرحمن)، والذي يُعد من أجل التفاسير وأحسنها، حيث امتاز هذا التفسير بسهولة العبارة ووضوحها، وبعده عن الحشو والتطويل الذي لا فائدة منه, فهو في الحقيقةِ سهلٌ ممتنع، يُفهم معناه من مجرد قراءتهِ. ER -