@Article{, title={The Challenges of Western Philosophy against Epistemology Husserl's phenomenological philosophy as an example تحدّيات الفلسفة الغربية لنظرية المعرفة الفلسفة الفينومينولوجية لهسرل نموذجًا}, author={Mohammad Ali Mohiti Ardakan محمدعلي محيطي أردكان and Furqan Abdolemam Hawas فرقان عبدالإمام حواس}, journal={Al-Daleel الدليل}, volume={4}, number={14}, pages={27-47}, year={2021}, abstract={There is no doubt that there are strong challenges against the theory of knowledge (epistemology), which is the basis of founding the worldview, upon which all sciences depend, besides its essential role in man’s happiness. The most serious challenges against this theory are those in Western philosophy. In this study, we try, through a critical analytical approach, to present the most important of these challenges in contemporary philosophy represented by phenomenological philosophy, and show the nature of these challenges, which form another reading of the relationship between mind and reality. As phenomenological philosophy deals with mind, the self, and the transcendental ego, and abandons reality. This, in fact, is exclusion of the demonstrative mind’s role in Moreover, phenomenology denies metaphysics that deals with abstract phenomena that cannot be realized through consciousness or feeling. Hence, true scientific knowledge is the knowledge of immutable essences, that are actually perceived by consciousness or feeling. And finally, we try to criticize Husserl's phenomenological philosophy.

لا ريب في وجود تحدّيات قوية لنظرية المعرفة، التي هي الأساس في بناء الرؤية الكونية، وتتوقّف جميع العلوم الكلية عليها، ولها دور أساسي في سعادة الانسان، ومن أشدّ التحدّيات هو ما جاء في الفلسفة الغربية، وفي هذه الدراسة نسعى من خلال المنهج التحليلي النقدي إلى طرح أهمّ هذه التحدّيات في الفلسفة المعاصرة المتمثّلة بالفلسفة الفينومينولوجية، وتوضيح ماهية هذه التحدّيات التي تشكّل قراءةً أخرى لعلاقة الذهن مع الواقع؛ إذ إنّ الفلسفة الظاهرتية تشير إلى التعامل مع الذهن والذات والأنا المتعالية وتلغي الواقع، وهذه بالحقيقة إقصاء لدور العقل البرهاني في الكشف عن الواقع والانتقال الى المثالية الذاتية، وأيضًا ترفض الفينومينولوجيا الميتافيزيقا التي تتعامل مع الظواهر المجرّدة والبعيدة عن إدراك الوعي أو الشعور. وبالتالي، فالمعرفة العلمية الحقيقية هي معرفة الجواهر الثابتة التي لا تتغيّر، كما يدركها - فعلًا- الوعي أو الشعور، وأخيرًا نحاول نقد الفلسفة الفينومينولوجية لهسرل.} }