TY - JOUR ID - TI - The Ideological Significance of the Sociology of Suicide in Emile Durkheim Epistemological Study المغزى الإيديولوجي لاجتماعيّة الانتحار عند إيميل دوركايم (دراسة إبستمولوجيّة) AU - Saad Rifaat Sarhat سعد رفعت سرحت PY - 2022 VL - 29 IS - العدد (1) الجزء(2) SP - 382 EP - 316 JO - Journal of Tikrit University for Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية SN - 18176798 AB - Suicide is not a purely psychological phenomenon nor a purely social phenomenon as well, but it is a compound phenomenon, and any explanation based on one side of the two without the other inevitably enters the circle of dereliction and exaggeration. Durkheim found a positivist, social explanation for suicide, setting aside from individual explanations. Perhaps the significance of this explanation is that Durkheim wanted to say something about the effect: that sociology is an empirical science that can explain an anxious and mysterious phenomenon like suicide, at a time when psychiatrists were relying on explaining such phenomena. An “intra-psychological” interpretation, or by referring it to the motives of imitation and imitation, as Gabriel Tard, Lugas and others did.Durkheim's merit, according to the convictions of the sociologists, does not lie in the fact that he studied suicide in the light of social variables instead of psychological ones, but rather that he presented a new concept of experience that we are not entrusted with. Durkheim made suicide an empirical sample, and it is established in scientific awareness that the concept of experience is within the presence of the natural sciences, which require that the study material in it be sensuous and visual. The sciences of the soul, according to Dilthey’s expression. Against this, Durkheim was able to put forward a completely new approach in an attempt to contain the phenomenon of suicide and make it a subject for sociological research despite its absence. They are, many questions that arise about the nature of this interpretation and its intellectual source, that is, the cognitive system from which Durkheim drew his doctrine of interpretation, as these questions incite the epistemological disclosure of this doctrine and an attempt to investigate its premises, its cultural significance, and the extent to which it can be applied. This is what the study tries to demonstrate.

ليس الانتحار ظاهرة نفسيّة محضة ولا ظاهرة اجتماعية محضة كذلك, وإنّما هو ظاهرة مركّبة ,وأيُّ تفسير يتعكّز على جانب واحد منهما دون الآخر يدخل لا محالة في دائرة التقصير والمغالاة. وجد دوركايم تفسيرًا وضعيًّا اجتماعيًا للانتحار, مجانبًا بذلك التفسيرات الفرديّة ,ولعلَّ مغزى هذا التفسير هو أنَّ دوركايم أراد أن يقول شيئًا مؤدَّاه: أنّ علم الاجتماع علم تجريبيّ بإمكانه تفسير ظاهرة قلقة و غامضة مثل الانتحار, في الوقت الذي كان فيه النفسانيون يتّكئون في تفسير هكذا ظواهر تفسيرًا "داخل-نفسيًّا" أو بإرجاعها الى دوافع التقليد والمحاكاة كما فعل ذلك جبريال تارد و لوغاس وغيرهما. إنّ فضل دوركايم, بحسب قناعات الاجتماعيين,لا يكمن في أنّه درس الانتحار في ضوء متغيّرات اجتماعية بدلًا من المتغيّرات النفسيَّة, بل لأنَّه طرح مفهومًا جديدًا للتجربة لا عهد لنا بها ,فقد جعلَ من ظاهرة غامضة تكاد تكون غيبيّة,عيّنة يقاربها مقاربة تجريبيَّة.نعم إذ جعل دوركايم من المنتحر عيِّنة تجريبيّة, و الثابت في الوعي العلميّ أنَّ مفهوم التجربة داخل في حضرة العلوم الطبيعيّة,التي تشترط أن تكون مادة الدراسة فيها حسيًّا عيانيًّا,أمَّا إذا انعدمت مادة البحث أو غُيِّبت صار البحث فيها نتاجًا ذهنيًّا غير ملموس,وعندئذٍ تدخل في دائرة علوم الروح بحسب تعبير دلثاي.و إزاء ذلك استطاع دوركايم من طرح مقاربة جديدة كلَّ الجدّة في محاولة منه لمحاصرة ظاهرة الانتحار وجعلها مادة للبحث السوسيولوجي على الرغم من غيابها. وإزاء ذلك تثار أسئلة كثيرة حول طبيعة هذا التفسير ومصدره الفكري ,أي النظام المعرفي الذي استقى منه دوركايم مذهبه في التفسير ,إذ تحرّض هذه الأسئلة على المكاشفة الإبستمولوجية لهذا المذهب و محاولة استخبار مسلّماته ومغزاه الثقافيّ,ومدى إمكان تطبيقه.وهذا ما تحاول الدراسة بيانه ER -