TY - JOUR ID - TI - Document Ideologization in the Historical Documentary Films أدلجة الوثيقة في الافلام الوثائقية التاريخية AU - Waleed abdul malek shakir Al-Iraqia University / Faculty Of Media م.د. وليد عبدالملك شاكر الجامعة العراقية / كلية الاعلام PY - 2022 VL - 4 IS - 1 (1) SP - 909 EP - 938 JO - Journal of sustainable studies مجلة الدراسات المستدامة SN - 26632284 26637413 AB - After documentaries success in documenting the truth and exposing the reality, documentary film directors are now more keen to produce films that fit the documentary film industry, where what distinguishes one documentary from the other are what the director chooses from the available historical materials to include, and how to address it in a more cinematic approach in accordance with the event circumstances that took place in a specific place and specific time. Furthermore, paper document is the tool that the filmmakers use to document an event and in the same time a means to guide the audience towards the aimed goals by filmmakers. This research aims at studying paper documents that are used in historical documentaries and how to utilize such documents that are the base material for this genre. The genre that is appreciated for its artistic and historical value, and in the same time it records important events in the nations’ histories; also the document is considered a tool to add credibility to such documentaries and enhance the society’s cultural and informational awareness towards the tackled issues in such documentaries. In the first chapter, the researcher studies the methodological framework, while in the second chapter the researcher focuses on three topics: first- the ideology, the second- the paper document and third- historical documentaries. The researcher uses descriptive and analytical approaches, then the discusses some samples of the historical documentaries trying to apply his theory. The researcher studied two films, the first: “The Triumph of the Will” an example for the pro-theory and the second documentary “ Hitler’s Dark Methods of Manipulation- Hitler’s Propaganda Machine” for Anti-theory example.The researcher dedicates the third chapter for analyses, conclusions, recommendations, resources and references.

بعد النجاح الذي حققه الفيلم الوثائقي في توثيق الحقيقة وإظهار الواقع أصبح مخرجوا الافلام الوثائقية أكثر حرصا على صناعة أفلامهم بما يتلائم وصناعة الفيلم الوثائقي، وأصبح الفرق بين تلك الأفلام هو ما يتم اختياره وتضمينه من مادة واقعية وكيفية تناولها بطريقة فنية سينمائية وفقا لسياق حدثها الذي كانت عليه والذي يمثل حدثا وقع في تاريخ و مكان محددين، حيث أن الوثيقة هي الأداة التي يستخدمها صانع الفيلم في توثيق الحدث وهي الوسيلة التي تقود المشاهد الى الهدف الذي يبتغيه صانع الفيلم من فيلمه.ويهدف بحثنا هذا الى دراسة الوثيقة المستخدمة في الأفلام الوثائقية التاريخية وكيفية توظيفها، والتي بدورها تعتبر المادة الأساس التي تقوم عليها تلك النوعية من الأفلام، والتي ينظر لها على أنها قيمة فنية وتاريخية توثق وترصد أحداثا ذات أهمية في تاريخ الشعوب، كما وتعتبر أداة لإضفاء الواقعية والمصداقية على تلك الأفلام وكذلك لرفع المستوى المعرفي والثقافي المجتمعي تجاه القضايا والمواضيع المتناولة في هكذا أفلام.وقد تناول الباحث في الفصل الأول الإطار المنهجي، أما الفصل الثاني فقد تناول الباحث فيه ثلاثة مباحث: المبحث الاول – الأديولوجية-، والمبحث الثاني- الوثيقة-، والمبحث الثالث- الفيلم الوثائقي التاريخي. وتمثلت طريقة البحث بمنهج وصفي تحليلي كأداة للبحث ومن ثم تمت مناقشة عينات البحث الفيلميه الوثائقية التاريخية بعد خضوعها للتحليل وفقا لمؤشرات الإطار النظري التي خرج بها الباحث، وقد تلخصت هذه المؤشرات بمحورين. وتحددت عينة البحث بفيلمين: الفيلم الأول (انتصار الإرادة) كأنموذج يمثل توظيف الوثيقة (مع)، والفيلم الثاني (طرق هتلر المظلمة للتلاعب- الة الدعاية لهتلر) كأنموذج يمثل توظيف الوثائق (بالضد من). واختتم الباحث بفصل ثالث يقوم فيه بتحليل عينة البحث ومن ثم الخروج بالنتائج والإستنتاجات والتوصيات، بالإضافة الى المصادر والمراجع. ER -