TY - JOUR ID - TI - The artistic depiction of women in the poetry of Ibn Zaydoun التصوير الفني للمرأة في شعر إبن زيدون AU - . Hussein Youssoufi حسين يوسفي AU - Yamama Muhammad Karim يمامة محمد كريم PY - 2022 VL - ج2 IS - 51 SP - 397 EP - 418 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - Abstract:With the victory of the Islamic revolution, Shi’i converted to one of the main and important factors in geopolitics world. Shiite rule formation with the majority of Shia population, transform Islamic revolution into the spotlight of the world. Also this massive transformation provide a bed for represent Islamic revolution as the only Shia national government in the world with high influencing Shiite communities around it. So after Islamic revolution along with combination of Shia’s values and educations, the sphere of political influence of Iran has been expanded. World Shias who have been placed around Iran were under influence of Islamic revolution and with regard to symbols such as arrogant strife, fighting with oppression access to identity and self- awareness. Accordingly, Shia geopolitics leading to development of Iran influential domain and in other word, geopolitics space return to Ira, too. So the main question of research is that Islamic revolution in Iran and developments caused by it, upgraded Shia’s geopolitics in the middle-east area and leading to self- awareness and as a result develop Shia’s activity as Shia’s movement and empowerment of parties and political rules around Iran. That finally this lead to developing Shia’s influential domain in Middle-east. Key words : Shi’ite , Islamic revolution , Shia geopolitics , Shia movement – Iran .

الملخّص :ان الصورة الفنية هي تشكيل لغوي جمالي ينقل الأديب من خلاله تجربته الحسّية او حالته العاطفية بشيء من الإبداع، وفق نسق خاص يتميز به عن غيره من الأدباء مستخدما فيه جميع الوسائل المحسوسة ليعكس صورة الواقع الخارجي، فتنصهر من خلالها الرؤي و الأفكار و المدركات الحسّية فتخرج للمتلقّي علي احسن صورة. وقد استخدمها الشعراء في التعبير بغية تزيين معانيهم وعرضها في إهاب جميل فتباروا وبات كل منهم يرسم صوره الفنية بمختلف التقنيات الاستعارية والتشبيهية. وكان الشاعر إبن زيدون من أبرز شعراء الأدب الاندلسي وقد تميز بصوره الفنية ولاسيما في رسم المرأة التي اصبحت محور شعره فقد رسم من خلال الصور الفنية مشاعره ونظرته تجاه المرأة وجسدها بأفضل المشاهد.اما التصوير الاستعاري فهو علي نوعين الاستعارة المكنية والمصرحة وقد استعان الشاعر كل هذه الصور ليرسم محاسن حبيبته فصورها بهيئة وجهها وجبيبنها بهيئة الشمس والقمر، وعيونها بعيون الغزال، وطولها بالخيزران وخدودها بالورد، ورضابها بالخمر واغلب صور الشاعر مطروقة الا ان تنوع الشاعر في التقنيات التصويرية وتكثيف الصور من خلال حشد العديد من التشبيهات والاستعارات وكذلك المبالغة قد ميز لوحته الفنية.الكلمات المفتاحية : الصورة الفنّية ، إبن زيدون ، صورة المرأة ، التشبيه والاستعارة . ER -